نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری دینپژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم و پژوهشگر جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.
2
کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی، پژوهشگر سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (جهاد دانشگاهی)، تهران، ایران.
3
کارشناس ارشد علوم تربیتی (مدیریت آموزشی) و پژوهشگر گروه قرآن و تربیت مرکز مطالعات میان رشتهای قرآن کریم، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (جهاد دانشگاهی)، تهران، ایران.
4
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی جهاد دانشگاهی، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (جهاد دانشگاهی)، تهران، ایران.
چکیده
این مقاله با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای کاربردی سبک زندگی اسلامی در تبلیغات محیطی تدوین شده است. روش تحقیق در مقاله حاضر به روش کیفی و با استفاده از روشهای مصاحبه و جلسات مصاحبه کانونی و جامعه آماری شامل کارشناسان سبک زندگی اسلامی و کارشناسان تبلیغات بودهاند. شیوه نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند و از میان انواع آن، نمونهگیری گلوله برفی بوده است. بر اساس نظریه اشباع نظری، در مصاحبه با 12نفر از کارشناسان اشباع حاصل شد و در جلسه مصاحبه کانونی 7 نفر از این کارشناسان حضور داشتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک زندگی قرآنی دارای 4 مؤلفه ارتباط فرد با خدا، ارتباط فرد با خود، ارتباط فرد با دیگران، ارتباط فرد با طبیعت میباشد و دارای 52 شاخص است. در جهت عملیاتی کردن و به تصویر کشیدن سبک زندگی در تبلیغات محیطی، در جلسات مصاحبه کانونی، از میان مؤلفهها، مؤلفه ارتباط فرد با دیگران و از میان 52 شاخص، شاخص قاعده زرین، آسان گرفتن ازدواج، نشاط داشتن در برخورد با دیگران و امیدوار بودن در روابط اجتماعی انتخاب گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Indicators and practical components of Islamic lifestyle in outdoor advertising
نویسندگان [English]
-
Zahra Faizi
1
-
Masoumeh Omidbakhsh
2
-
Leila Khosravi
3
-
Hamid Saber Razam
4
1
PhD student in Religious Research Studies, University of Religions and Denominations and researcher of Jahād-e Dāneshgāhi, Tehran, Iran
2
Master of Social Research, Researcher of the Quranic Organization of Academics (Jahād-e Dāneshgāhi), Tehran, Iran.
3
Master of Educational Sciences (Educational Management) and Researcher, Department of Quran and Training, Center for Interdisciplinary Studies of the Holy Quran, Quranic Organization of Academics (Jahād-e Dāneshgāhi), Tehran, Iran
4
Assistant Professor and Faculty Member, Department of Educational Management, Jahād-e Dāneshgāhi, Quranic Organization of Academics (Jahād-e Dāneshgāhi), Tehran, Iran.
چکیده [English]
This article was compiled with the aim of identifying the components and practical indicators of Islamic lifestyle in outdoor advertising. Qualitative method using focal interviews were employed to gather data. The participants included Islamic lifestyle experts and advertising experts. To reach the statistical sample, snowball, purposive sampling method was used. According to the theoretical saturation theory, saturation was obtained through interviews with 12 experts, 7 of whom were present at the focal interview sessions. The results showed that the Quranic lifestyle has 4 components including relationship with God, relationship with oneself, relationship with others, and relationship with nature, as well as 52 indicators. In order to operate and portray lifestyle in outdoor advertising, personal relationship with others was selected as a Quranic lifestyle component, and the golden rule index, easy marriage, cheerfulness in dealing with others, and hopefulness in social relationships were chosen as Quranic lifestyle indicators.
کلیدواژهها [English]
-
Islamic lifestyle
-
outdoor advertising
-
easy marriage
-
cheerfulness and happiness
-
hopefulness