دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31015220200220Man’s Plan to Have a Meaning of Life according to the Qur’anic Approach of Lifestyleبرنامه حرکت انسان برای نیل به معنای زندگی با رویکرد سبک زندگی قرآنی934104246FAسید حاتم مهدوی نوراستادیار گروه معارف اسلامی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری، تهران، ایران.0000-0002-8786-6477Journal Article20190408 As a free being, man has an aim for any of his voluntary actions. Those aims are classified into two categories: aims for themselves and those as means to get other aims. In a sense, the former category constitutes man’s meaning of life. Viewing the limited resources of life to achieve our aims, it is necessary to have a plan in order to pursue our meaning of life. Choosing the aim (meaning) of life and how to achieve it which determine our lifestyle depend on our world-view. In His Glorious Qur’an, Allah Almighty has classified people into three groups: atheists, theists who want this life, and theists who want both this life and the next. The main question of this research is: “For the last group, what meaning of life and how to get it are specified by the Qur’an?” For programming, we have made use of SWOT strategy model. First, by analyzing the Qur’an and texts of traditions and exegesis, man’s aim who seeks for the hereafter is drawn out, and then his strong and weak points, opportunities and challenges in the course of achieving that aim are studied and programmed. For doing this, strategies, the long term and short term aims, and details of activities are specified respectively. <br /> Findings show that he who seeks for the hereafter aims to reach the highest position of nearness to Allah Almighty or at least ascend to heaven. Man’s strongest points are: his innate nature which comprises his inclination toward position dignity sublimity eternity truth and his desire for beauty, intellect, love, fear and dread, imitation, expectation and hope, physical competence, shame and modesty, faith, knowledge, humility, and trust in Allah. His weak points are: love for this world, haste, ignorance, negligence, timidity, fanaticism and blindly following, laziness, despair, negative fear, rancor and jealousy, stinginess, hard-heartedness, grudge, hypocrisy, angst and grief, vanity and deviation from the path toward vanity, suspicion, blasphemy, turning away from the truth, telling lies, and negative self-confidence. Man’s opportunities are: life-time and youth, divine guidance, the Qur’an, Imamate, praying, invocation and worshipping Allah, repentance, intercession. <br /> For programming, man is expected to know his strong and weak points and his opportunities and challenges so that he makes use of his strong points and opportunities to overcome the weak points and challenges. Thus, he may be among those brought near and the most purified. Man is to do his best lest he fall among those who have not any strong point, whom are mentioned in the Qur’an as those on whose hearts Allah has set a seal.انسان موجود مختاری است که برای انجام هر کارِ اختیاری هدفی دارد. هدفهای انسان به دو دسته آلی و اصالی تقسیم میشوند. به یک معنا، هدفهای اصالی انسان معنای زندگی وی هستند. با توجه به اینکه منابع انسان برای رسیدن به هدف محدود است، لازم است برای رسیدن به معنای زندگی برنامهریزی شود. انتخاب هدف (معنای) زندگی و راه رسیدن به آن هدف که سبک زندگی افراد را تشکیل میدهد، به جهانبینی افراد بستگی دارد. خداوند در قرآن کریم انسان را به سه دسته خداناباور، خداباور دنیاخواه و خداباور آخرت و دنیاخواه تقسیم میکند. پرسش اصلی این پژوهش آن است معنای زندگی انسان خداباور آخرتخواه و راه (برنامه) رسیدن به آن از دیدگاه قرآن چه باید باشد. برای برنامهریزی از مدل مدیریت راهبردی اسوات استفاده شده است. با تحلیل قرآن، متون روایی و تفسیری هدف انسان آخرتخواه استخراج و سپس نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای وی بررسی و با توجه به آن برای رسیدن به هدف زندگی برنامهریزی میشود. برای این کار نخست راهبردها استخراج، سپس اهداف بلند و کوتاهمدت و در نهایت اعمال جزیی استخراج میشود.<br /> یافتههای پژوهش نشان میدهد که هدف فرد آخرتخواه رسیدن به بالاترین مقام قرب یا حداقل ورود به بهشت باشد. مهمترین نقاط قوت انسان عبارتاند از: فطرت که خود شامل میل به جاه و عزّ و استعلا، میل به خلود، حب جمال و میل به حق است. عقل، محبت و عشق، ترس و خشیت، تقلید، امید و آرزو، توان جسمی، شرم و حیا، ایمان، علم، تواضع، توکل. نقاط ضعف انسان عبارت است از: حب دنیا، عجله، جهل، غفلت، خجالت، تعصب و تقلید کورکورانه، تنبلی، ناامیدی، ترس منفی، حقد و حسد، بخل، قساوت قلب، کینه، نفاق، غم و حزن، حب به باطل و انحراف بهسوی آن، سوءظن، کفر، اعراض از حق، دروغگویی، اعتماد به نفس. فرصتهای انسان عبارت است از: عمر و جوانی، هدایت خداوند، قرآن، امامت، دعا، عبادت و ذکر، توبه، شفاعت. برای برنامهریزی، فرد باید نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسد و از نقاط قوت و فرصتها برای رشد استفاده کند. از نقاط قوت برای غلبه بر تهدیدها و از فرصتها برای غلبه بر ضعفها استفاده کند و تمام تلاش خود را باید بهکار بگیرد تا ضعف و تهدیدهایش از بین برود و جزء مخلَصین قرار گیرد. همچنین باید فرد تلاش کند تا مانند کسانی که هیچ نقطه قوتی ندارند نباشد که این افراد ختم اللّه علی قلوبهم هستند.https://journal.manaviyat.ir/article_104246_7ab57d4ba2dc7cf174160fbdb9ae3dfc.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31015220200220The Role of Nutrition in Ethics and Sanity in the Islamic Lifestyle Approachتبیین نقش تغذیه بر اخلاق و سلامت روان در رهیافت سبک زندگی اسلامی3554104308FAحسن روشندانشجوی دکتری مدرسی معارف گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.غلامرضا نورمحمدیاستادیار دانشگاه علوم پزشکی، تهران، ایران.سیدمجید نظامالدینیعضو هیئتعلمی و مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد ولنجان و دانشجوی دکتری مدرسی معارف گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم،Journal Article20190414To talk about health and its dimensions has caught the attention of scholars and experts of dietetics and medicine. Scientific advances and modern technologies have well approved the tie of a set of factors to health. Due to the conscientious empirical and reveled reasons, the pattern of nutrition wields its influence on man’s body and soul and thus it forms the foundation of a happy life along with creativity and perseverance. In this regard, the faithful lifestyle has tied the pattern of nutrition with monotheistic values and approach and thus prepares the ground for man’s psychical health and perfection. <br /> In their research, the authors have aimed to study the role of nutrition in sanity in the framework of Islamic lifestyle. The required data are collected from references of tradition and exegesis. As to the analysis of data and to answer the questions, they made use of referential-semantic analysis method. Findings show that careful choice of healthy diet pattern based on reveled teachings wields positive influence on health indexes such as: peace, abstention from anger and irritation, prevention of depression, being good-tempered and well-conditioned. Furthermore, the confirmation of soul-body relation and the necessity to meet bodily needs along with psychical needs sanitation sanity and taking heed of the special value of nutrition in the Islamic lifestyle are other findings of this research. <br /><strong> </strong>بحث از سلامت و ابعاد آن سالهاست که اندیشه دانشمندان و صاحبنظران علوم تغذیه و دانش پزشکی را به خود جلب کرده است و پیشرفتهای علمی و فناوریهای نوین جهان معاصر، ارتباط مجموعهای از عوامل را با سلامت بهخوبی تأیید نمودهاند. الگوی تغذیه به دلایل وجدانی، تجربی و وحیانی، بر ابعاد جسمی و روانی انسان تأثیرگذار است؛ بهطوریکه پایه و بنیان یک زندگی موفق همراه با سازندگی و پشتکار را تشکیل میدهد. در این میان، سبک زندگی مؤمنانه، الگوی تغذیه را با نگرشها و ارزشهای توحیدی گره زده، زمینه برخورداری از روانی سالم و تکامل انسان را فراهم میآورد. هدف از پژوهش پیشروی، بررسی نقش تغذیه بر سلامت روان در چارچوب سبک زندگی اسلامی است. جمعآوری دادهها با مراجعه به منابع تفسیری و حدیثی صورت گرفته است. جهت تحلیل دادهها و پاسخ به سؤالات پژوهش از روش تحلیلی اسنادی و مفهومی استفاده شد. یافتهها نشان داد دقت در انتخاب الگوی تغذیهای سالم مبتنی بر آموزههای وحیانی بر شاخصهای سلامت روان از قبیل آرامش، پرهیز از خشم و غضب، پرهیز از افسردگی، خوشخلقی و سیرتی نیکو تأثیری مثبت برجای میگذارد. علاوه بر این، تأیید رابطه بین جسم و روان و ضرورت تأمین نیازهای جسمانی در راستای شکلگیری و جهتدهی نیازهای روانی، تأمین بهداشت و سلامت روان و بیان ارزش و توجه ویژه به جایگاه تغذیه در سبک زندگی اسلامی از یافتههای دیگر این پژوهش است.https://journal.manaviyat.ir/article_104308_c45a43963fa4ff9ad737e4c2124f968e.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31015220200220The Structural-interpretive Model for the Influential Factors on a Cheerful Lifestyleارائه مدل ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر سبک زندگی نشاطمحور5582104309FAمحسن نیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.زهرا صادقی آرانیاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.ندا خداکرمیان گیلاندانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.Journal Article20190522 This research aims to know the aspects and main index influential on the cheerful lifestyle and to propose a structural-interpretive model for it. As to the practical aim and collection of data, this research is a description of survey and makes use of questionnaire as the means of collection of information. First, the constituents of cheerful lifestyle are specified and interviews with the elite and experts are carried out, and then the ties among those constituents are conducted through structural-interpretive modeling as a new method of analysis. Finally, using the MICMAC analysis, different types of constituents are specified according to their influence on other constituents or being influenced by them. The outcomes of the research reveal that the following factors are different aspects and indexes of a cheerful lifestyle: economic capital, social capital, religiosity, cultural consumption, leisure activities, civil rights, personal identity, collective identity, and management of the body. Furthermore, the two factors of economic and social capitals in total order have 9 degrees of the most force, but leisure, civil rights and bodily management in total order have 3 degrees of the least force.این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و شاخص اصلی مؤثر بر سبک زندگی نشاطمحور و ارائه مدل ساختاری- تفسیری آن انجام گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و گردآوری دادهها توصیفی از پیمایش بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. ابتدا مؤلفههای سبک زندگی نشاطمحور مشخص شده و مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام گرفته، سپس با استفاده از متدلوژی تحلیلی نوین مدلسازی ساختاری- تفسیری روابط بین این مؤلفهها تعیین و تحلیل شده است؛ در نهایت با استفاده از تحلیل MICMAC نوع مؤلفهها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر مؤلفهها مشخص شده است. در این راستا نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، دینداری، مصرف فرهنگی، فعالیتهای اوقات فراغت، حقوق شهروندی، هویت فردی، هویت جمعی و مدیریت بدن از ابعاد و شاخصهای سبک زندگی نشاطمحور به شمار میآیند. همچنین دو عامل سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی به ترتیب مجموع با میزان قدرت نفوذ 9 بیشترین تأثیر و اوقات فراغت، حقوق شهروندی و مدیریت بدن به ترتیب مجموع میزان قدرت نفوذ 3 کمترین تأثیر را دارند.https://journal.manaviyat.ir/article_104309_17833c31f1f79e5bbe648dc4d7c2076b.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31015220200220The Method of Signification Analysis in the Islamic Lifestyle Studies According to the Semantic Ties of Qur’anic Termsارائه روشی دلالت پژوهانه در مطالعات سبک زندگی اسلامی مبتنی بر روابط معنایی واژگان قرآنی83104104310FAطیبه زارعی محمودآبادیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.کمال خواجه پور بنادکیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.احمد زارع زردینیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران.Journal Article20190628 This article is about to suggest a new way in the course of Qur’anic studies and Islamic lifestyle, making use of the patterns of semantic ties of Qur’anic terms. The method adopted here is a combination of four branches of study in lifestyle, methodology, semantics, and signification analysis. This method rests on the Qur’anic single terms. Thus, according to the ties of concepts of Qur’anic terms, the authors try to infer significations for the Islamic lifestyle. The phases of this method are: the analysis of two or several terms in question according to the models of semantic ties. Then, each part of those models is once presented to all parts of the model of another term. In such a process, what we should seek for is to try to infer the significations. For the sake of the scale of accuracy of those inferred significations, it is necessary to look into the Qur’anic verses and traditions of Ahlulbeit (PBUT) and man’s intellectual achievements.نوشتار حاضر برآن است تا با استفاده از الگوهای روابط معنایی واژگان قرآنی، راهی را در بررسیهای قرآن و سبک زندگی پیشنهاد نماید. روش ارائهشده در این مقاله تلفیقی از چهار شاخه مطالعات سبک زندگی، روششناسی، معناشناسی، دلالتپژوهی است. ابتنای این روش بر مفردات قرآن است؛ بنابراین بر پایه روابط مفهومی بین واژگان قرآن میکوشد تا دلالتهایی را برای سبک زندگی اسلامی به دست آورد. مراحل این روش عبارتاند از: تحلیل دو یا چند واژه موردنظر بر اساس مدلهای روابط مفهومی. در گام بعد، هریک از اجزای مدلها، یکبار به تمام اجزای مدل واژه دیگر عرضه میشود. از عرضه این دو، آنچه دنبال میشود کوشش در جهت دستیابی به دلالتهاست. برای اطمینان از میزان صحت و درستی دلالتهای یافته شده لازم است با پژوهش در آیات قرآن و احادیث اهلبیت و دستاوردهای عقل بشری، میزان اعتبار و صحت دلالتهای استخراجشده ارزیابی میشود.https://journal.manaviyat.ir/article_104310_2db8da1ae996821d17bfe37aaf2f131e.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31015220200220A Critical Analysis of the Various Aspects of white Marriage in Iran
(A Feature of Western Lifestyle)بررسی تحلیلی ابعاد مختلف ازدواج سفید درایران (مؤلفهای از سبک زندگی غربی)105124106241FAسید حسین شرف الدیندانشیار گروه علوم اجتماعی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، قم، ایران.جلال عراقیپژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم و دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.Journal Article20190818One of the unexpected and new issues in the Iranian contemporary society in the recent decade is the so-called “white marriage” phenomenon. As one concrete feature of the modern lifestyle, white marriage with its specific features has no meaningful congruence with the expectations, demands, cultural infrastructure, patterns and rules of norm, and the experienced life of the Iranian society as a predominantly Muslim population community who abide by the Islamic law. Due to this incongruity and despite its being newfangled and rare occurrences (mostly happening in metropolises among a few citizens), white marriage has caused increasing frictions in the public so that sociologists went to theorize about its origination gradual spread and various consequences. Making use of descriptive-analytic method, library references, eye-observations, and interviews with experts, the authors have critically examined different aspects of this phenomenon as far as possible.از جمله مسائل مستحدثه و غیرمنتظره در جامعه ایران معاصر در دهه کنونی، پدیده موسوم به «ازدواج سفید» است. ازدواج سفید بهعنوان مؤلفهای انضمامی از سبک زندگی مدرن، با مختصات ویژه تقریباً هیچ تناسب معناداری با نیازها، انتظارات، اقتضائات، زیرساختهای فرهنگی، الگوها و قواعد هنجاری و تجربههای زیسته جامعه ایران بهعنوان یک جامعه مذهبی دارای اکثریت مسلمان، برخوردار از حاکمیت دینی و ملتزم به شریعت اسلامی ندارد. به دلیل همین ناهمخوانی است که این پدیده بهرغم نوظهور بودن و کمیت وقوعی بسیار محدود آن (عمدتاً در برخی کلانشهرها و در میان شمار اندکی از شهروندان) حساسیتهای بسیار زیادی را در سطح عموم برانگیخته و اندیشمندان علوم اجتماعی را در جهت یافتن علل و دلایل مؤثر در تکون و بسط تدریجی و آرام آن و نیز آثار و پیامدهای مختلف آن به فرضیهسازی و نظریهپردازی برانگیخته است. نوشتار حاضر سعی دارد با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و با ارجاع به منابع کتابخانهای، مصاحبه اکتشافی با برخی از کارشناسان و نیز مشاهدات عینی، این پدیده را تا حد امکان، از ابعاد مختلف موردبررسی و تحلیل قرار دهد.https://journal.manaviyat.ir/article_106241_8e9c31c7cfcf7d8fcf94342874cd1ab0.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31015220200220The Relation of Lifestyle to Delayed Marriage Age among Studentsرابطه بین سبک زندگی وتأخیر سن ازدواج در دانشجویان125139104322FAمهرانگیز شعاع کاظمیدانشیار گروه مطالعات خانواده و زنان، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.0000-0003-0370-0136فرح فرازنده پورکارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20190921 In their research, the authors have examined the relation of lifestyle to the delayed marriage age among the students of Azad Islamic University of Tehran unit. The method is a description of correlation kind. The statistical population includes all male and female students above 24 age who used to go to university in 1397-98 in all fields of humanities at BA, MA, and PhD. Degrees in Azad Islamic University. The questionnaire comprises 24 items in different areas in connection with lifestyle and delayed marriage age. The outputs suggest the meaningful relation between a lifestyle and delayed marriage age among the students. p<0/001 results suggest that the role of variables such as lifestyle, level of education, occupation, fear of the future, following a pattern is underlined and all have prepared the ground for delayed marriage age.پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سبک زندگی و تأخیر سن ازدواج در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر بالای 24 سالِ مشغول به تحصیل در سال 98-1397 در کلیه رشتههای علوم انسانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی بود. از این تعداد، 185 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به تکمیل پرسشنامه پرداختند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 24 آیتم در حیطههای مختلف مرتبط با سبک زندگی و تأخیر سن ازدواج بود. دادههای پژوهش حاکی از رابطه معنادار بین نوع سبک زندگی و تأخیر سن ازدواج در دانشجویان بوده است.p<0/001 نتایج حاکی از آن است که نقش متغیرهایی چون سبک زندگی، سطح تحصیلات، اشتغال، ترس از آینده و الگوپذیری و تأخیر افتادن سن ازدواج جوانان پررنگ است و همگی از عوامل زمینهساز تأخیر در ازدواج هستند.https://journal.manaviyat.ir/article_104322_4172becd01ee93e00c124f912cba49a7.pdf