دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31012120160420The Constituents of Religious Style of Life in Ayatu al-allah Jawadi Amoli’s Point of Viewبررسی مؤلّفه های سبک زندگی دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و امکان بازنمایی آن در رسانه های مدرن73239260FAJournal Article20151116<span>As an outcome of worldview and the foundation of a school of thought, the style of life deals with human practices. The style of life reads through the ontological foundations and ideology (oughts and oughts-not) of any school of thought. Our individual and social practices are formed according to our ideology (oughts and oughts-not) which in turn depends on our views in ontology. Consequently, the relations managing individuals and societies of any school would vary according to the ontology of that school. Considering its ontological foundations, Islam has suggested a set of systematic oughts and oughts-not for humankind to walk through those strategies to reach the goals of perfection and transcendence. A religious comprehensive view dependant on the intellect, Holy Scripture (the Qur’an) and mysticism is the only method to offer some relatively harmonious understanding of religious sources, and some confidence in putting that understanding into practice. From among Muslim thinkers in Islamic studies, mention can be made to Ayatu al-allah Jawadi Amoli whose original and rich works, including Mafatihu al-Hayat (the Keys of Life), prove to be valid references for the study of the style of life. Ayatu al-allah Jawadi is one of the best and greatest knowledgeable Muslim scholars in different fields of Philosophy, Shari’a and hadith, and mysticism. </span><br /><span>Modern media, in particular cinema and TV, as one of the most efficient and significant means, can be used by the scholars of any school of thought to analyze teach and introduce their ideas. The principles and constituents of art and religious media pave the way for Muslim scholars to introduce the Islamic style of life. Knowing the constituents of religious concepts as the contents in the structure of films as the form helps us present the religious style of life. It is possible then to represent the style of life in the form of film; however, there must be sound understanding of the constituents of represented contents in the film and a logical relation between the form and content.</span>سبک زندگی، اساساً به حوزه افعال انسان برمیگردد و برآمده از جهانبینی، هستها و نیستهای بنیانی یک تفکر و عقیده است. بنیانهای هستیشناسی، بایدها و نبایدهای هر نگرهای را تعریف و به آن شکل میدهد. ساحتهای فردی و اجتماعی انسان با توجه به بایدها و نبایدهای مبتنی بر هستیشناسیِ همان نحله و تفکر شکل میگیرد و نوع روابط حاکم بر فرد و اجتماع با توجه به نوع هستیشناسی افراد تفاوت خواهد کرد.<br />دین اسلام با توجه به بنیانهای هستیشناسی خود، مجموعهای از بایدها و نبایدها را به صورتی کاملاً منسجم در اختیار بشر قرار میدهد تا او با توجه به این راهبردها، مسیری متعالی و تکاملی را طی کند و به غایتِ مورد نظر این نگره دست یابد. نگرش جامع دینی، مبتنی بر برهان، عرفان و قرآن، تنها روشی است که میتواند دریافتی نسبتاً منسجم و کامل از منابع دینی را ارئه دهد و اطمینانی نسبی را برای عملیاتیسازی این دریافت به دست دهد.<br />از میان متفکران و دانشمندان در حوزه علوم اسلامی، میتوان آثار آیت الله جوادی آملی را یکی از منابع اصلی و غنی در این حوزه برشمرد. کتاب مفاتیح الحیات ایشان، از جمله آثاری است که با توجه به سیطره و جامعیت ایشان در حوزه علوم دینی، اعم از معقول، منقول و مشهود، به رشته تحریر در آمده و میتواند منبعی متقن برای ارائه سبک زندگی اسلامی باشد. رسانههای مدرن، بهویژه تلویزیون و سینما، از مهمترین و اثربخشترین ابزارهایی به شمار میروند که هر نحله و تفکری میتواند با استفاده از آن، به تحلیل، تعلیم و تعلیل انگارههای فکری خود بپردازد و تصویری را که میخواهد به دیگران ارائه کند.<br />شناخت مبانی هنر و رسانه و نیز عناصر و مؤلفههای هنر و رسانه دینی از منظر اصول حکمت اسلامی، این راهبرد را در اختیار فعالان این عرصه قرار میدهد که اساساً هنر و نیز رسانه دینی ممکن بوده و میتواند از بهترین روشهای ارائه مبانی و اصول سبک زندگی اسلامی باشد. بازنمایی سبک زندگی دینی نیز میتواند با شناخت مؤلفههای بازنمایی محتوا در ساختار فیلم و نیز نشانهها و مؤلفههای مفاهیم دینی و نحوه ارائه آن در قالب و فرم دینی صورت پذیرد. پس میتوان چنین برداشت کرد که امکان بازنمایی سبک زندگی در فیلم وجود دارد؛ اما این شناخت منوط به درک صحیح از مؤلفههای بازنمایی محتوا در فیلم و ایجاد نسبت صحیح و منطقی میان فرم و محتوای ارائه شده خواهد بود.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31012120160420The Self-knowledge and Asceticism Discourse On the Mystic-illuminationist style of lifeگفتمان معرفةالنفس و ریاضت در سبک زندگی اشراقی عرفانی334539261FAJournal Article20151116<span>In order to reach happiness and perfection getting the individual and social aims in the process of overcoming material and nonmaterial difficulties, humankind has since long been looking for the desired style of life. The style of life comprises a set of standardized and systematic principles of the life of mankind, individual or social material or spiritual; principles such as insights, inclinations, inner or outer behaviors in different cultural, religious, social, political, and economic fields. Accordingly, the style of life is a pattern coming from all the above and a process dealing with all man’s angles of life. </span><br /><span>The most brilliant and comprehensive style of life is the one coming from divine teachings and revealed ideas. In the course of their academic and philosophical approaches and along with their findings, Muslim intellectuals have presented their desired style of life. Referring to his ideas from Islam and his inner visions, Sheikh Ishraq al-Suhrawardi has specified some instructions helping man reach the spiritual and desired life. The style, obviously, of life deals with man’s behavior which however is determined by the findings, thoughts, and beliefs. The roots of mystic-illuminationist style of life are two significant issues I may call them as the discourse of self-knowledge and asceticism.</span><br /><span>In what follows, the author has explained the self-knowledge and asceticism (the ladder of this spiritual and inner journey) as the basis of illuminationist style of life. Referring to al-Suhrawardi’s works, he has gone to examine the warp and woof of the two above-mentioned issues ending in concrete examples of asceticism needed by the modern world.</span><span>انسان از دیرباز برای رسیدن به سعادت و کمال، دستیابی به اهداف فردی و اجتماعی و غلبه بر مشکلات مادی و غیرمادی در جستوجوی سبک زندگی مطلوب بوده است. سبک زندگی مجموعهای از امور نظاممند و همگرا از زندگی انسانی اعم از بعد فردی، اجتماعی مادی و معنوی است. این امور نظیر بینشها، گرایشها، رفتارهای درونی، رفتارهای بیرونی در حوزههای فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که میتوان از همه آن امور، الگویی را استخراج کرد و ارائه داد. بنابراین سبک زندگی، فرآیندی است که با تمام ابعاد و زوایای حیات انسان ارتباط دارد.</span><br /><span>فرازمندترین و جامعترین سبک زندگی، برنامهای است که از تعالیم الهی و آموزههای وحیانی استخراج شده باشد. در این راستا دانشوران مسلمان نیز متناسب با رویکرد علمی- فلسفی و آموختههای خود از اسلام و یافتههای خود به ارائه برنامه زندگی اقدام کردهاند. شیخ اشراق طبق آموختههای خود از اسلام و یافتههای شهودی و باطنی خود، دستورالعملهایی را برای رسیدن به حیات معنوی و زندگی مطلوب بیان کرده است. آشکار است که سبک زندگی، بیشتر به رفتار میپردازد؛ ولی تعیین این رفتار در سایهاندیشهها، باورها و یافتههاست. بنمایه سبک زندگی اشراقی- عرفانی، دو امر بسیار مهم است که ما آن را با عنوان گفتمان «معرفةالنفس» و «ریاضت» مطرح میکنیم.</span><br /><span>این مقاله میکوشد پایه و اساس سبکزندگی اشراقی را تبیین کند. این پایه، خودشناسی و معرفهالنفس است و نردبانش ریاضت و سیر و سلوک معنوی و باطنی است. همچنین تلاش ما بر این است که تاروپود، ماهیت و حقیقت این دو را از نگاه شیخ اشراق با استناد به آثار وی توضیح دهد. این نوشتار در پایان به نمونههای عینی ریاضت اشاره میکند که در شرایط کنونی جهان معاصر ضروری مینماید.</span>دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31012120160420The Desired Economic Style of Life in Islam (A Functional Analysis)تحلیل کارکردی سبک زندگی اقتصادی مطلوب در اسلام477039262FAJournal Article20151207<span>The schools of thought of economy have suggested different analysis of the function of economic style of life. In what follows, the authors have critically examined the function of the desired economic style of life in contrast to that of a welfare-committed government. According to the preferred theory of the article, the Islamic style of life of economy encourages useful production, sufficient but not extravagant consumption, and donating the extra; this economy works more efficiently fairly and enduringly than that of a welfare-committed government. According to the research data, for its parallel encouragement in both production and consumption, the style of life a welfare-committed economy puts much pressure on the economic resources that leads to constant lacks of redistribution. On the contrary, the Islamic style of life of economy concurrently encourages useful production and donating the extra for the sake of Allah and controls consumption in limits of sufficiency. This pattern not only multiplies the efficiency and helps preserve the bioenvironmental resources, but also relocate the extra production of the rich to the poor through the least expenses thus helping establish a fair and just distribution. As a result, the Islamic style of life of economy is much better than that of a welfare-committed government, for the concurrent efficiency justice and endurance.</span><span>نظامهای اقتصادی تحلیلهای متفاوتی از کارکرد سبک زندگی اقتصادی مورد نظر خود دارند. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی کارکرد سبک زندگی اقتصادی مطلوب در اسلام در مقایسه با کارکرد سبک زندگی اقتصادی در دولت رفاه میپردازد. بنا به فرضیه مقاله سبک زندگی اقتصادی اسلامی به واسطه ترویج سه الگوی متمایز ولی تکمیلکننده تولید نافع، مصرف حد کفاف و انفاق مازاد درآمد، کاراتر، عادلانهتر و پایدارتر از سبک زندگی اقتصادی در الگوی دولت رفاه است. </span><br /><span>بر اساس یافتههای پژوهش، الگوی سبک زندگی اقتصادی دولت رفاه به واسطه تحریک همزمان انگیزه تولید و مصرف، فشار زیادی را به منابع اقتصادی وارد نموده و با کسرهای ممتد بازتوزیعی مواجه است. در مقابل، الگوی سبک زندگی اقتصادی اسلامی به صورت همزمان به تحریک تولید نافع، کنترل مصرف در حدف کفاف و تشویق انفاق مازاد درآمد در راه خدا میپردازد. این الگو نه تنها باعث افزایش کارآیی و کمک به حفظ منابع زیستمحیطی میشود؛ بلکه با سرازیر کردن مازاد درآمد افراد به سمت فقرا با کمترین هزینه ممکن به بهبود عدالت توزیعی کمک مینماید. ازاینرو، سبک زندگی اقتصادی اسلامی به واسطه تحقق همزمان کارآیی، عدالت و پایداری نسبت به سبک زندگی اقتصادی دولت رفاه برتر است.</span>دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31012120160420Mullah Sadra on Conceptual Analysis of the Style of Lifeاصول حاکم بر تحلیل مفهومشناختی سبک زندگی از نگاه ملاصدرا718539263FAJournal Article20151207<span>In what follows, the authors have gone to analyze the style of life in the light of Mullah Sadra’s philosophy. The main question is, what approach Mullah Sadra has assumed in analyzing this concept and what his definition is in the end. Mullah Sadra has not specified any room for this term as an independent concept; nonetheless, looking descriptively and analytically at his celebrated principles, one can open a door to the subject proposing solutions to the current concerns. Mullah Sadra’s principles on conceptual analysis of the style of life are: his particular metaphysical and anthropological approach, large and comprehensive outlook at the web of being, analysis of identity and its ties with the style of life, teleological outlook at the issue, highlighting the contents of style of life and the requirements of a desired style of life. Considering his above principles, Mullah Sadra’s style of life can be demonstrated as: man’s relation with Allah Almighty, with himself, with other human beings and the environment, all under divine governance towards a definite aim coming from man’s essence and characteristics, beliefs, values, accepted views, and also properly real desires and inclinations and global positioning.</span><span>هدف این نوشتار، تحلیل مفهومی سبک زندگی با توجه به مبانی و اصول فلسفه ملاصدرا در این مسأله است. مسأله اصلی این است که ملاصدرا با چه رویکردی به تحلیل این مفهوم پرداخته و در نهایت چه تعریفی از آن ارائه نموده است؟ هرچند این اصطلاح به عنوان یک مفهوم مستقل در فلسفه ملاصدرا جا باز نکرده است؛ اما با نگاه به اصول مورد قبول او و با روش توصیفی ـ تحلیلی نه تنها می توان باب آن را در حکمت متعالیه گشود؛ بلکه بسیاری از دغدغههای موجود در این زمینه را پاسخ گفت. رویکرد انسانشناسانه و فلسفی، نگاه جامع و کلان به شبکه هستی، تحلیل هویت و رابطه آن با سبک زندگی، نگاه غایتشناختی به مسأله، تمرکز بر محتوای سبک زندگی و توجه به مقتضیات سبک زندگی مطلوب از جمله اصول حاکم بر تحلیل مفهومشناختی سبک زندگی از نگاه صدرایند. با لحاظ این اصول، سبک زندگی عبارت است از چگونگی تنظیم روابط انسان با خدا، خود، انسانهای دیگر و محیط، تحت مدیریت الهی، در جهت غایت معین که متأثر از ذات و صفات انسانی، باورها، ارزشها و نگرشهای پذیرفته شده، همچنین متناسب با امیال و خواستههای حقیقی انسان و وضعیت محیطی اوست.</span>دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31012120160420The Effect of Veil on the Mental Health of Societyبررسی تأثیر حجاب در حفظ بهداشت روانی جامعه8711539267FAJournal Article20151223<span>In what follows, the author has examined the increase of threshold of perception of men when coming across female physical attractions. A random sample of 2000 male and female students was selected from five different universities of the country. Having prepared the necessary pictures with their alignment to the rank of the judges, the pictures were displayed to the students who were thus to issue their judgments. The analysis of data suggested that looking at beautiful women increased the threshold of perception of men making them more fastidious. The use of nice dressing jewelry and heartwarming perfume would add to their attraction. </span><br /><span>The result of the research indicated that the veil of women prevented the threshold of perception of men from increasing because the veil had covered the attractions of women from one side and had decreased the diversity of female dressing letting not show their jewelries and not spread out their perfume from another side. As a result, the veil would protect the foundation of family life from falling keeping the mental health of society more and more.</span>هدف پژوهش حاضر بررسی افزایش آستانه ادراکی مردان در برخورد با جذابیت های فیزیکی بود. حجم نمونه شامل 2000 نفر از دانشجویان دختر و پسر 5 دانشگاه کشور بود که به تصادف انتخاب شده بودند. پس از تهیه تصاویر لازم و تراز کردن آنها در سطح گروه داوران، این تصاویر به دانشجویان ارائه و قضاوت آنان درخواست شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده دلالت بر آن دارد که ملاحظه تصویر زنان جذاب، آستانه ادراکی مردان را بالا برده، آنان را مشکل پسندتر میسازد. کاربری از پوشش زیبا، زیورآلات و رایحه های دل انگیز نیز بر میزان جذابیت زنان کاربر میافزاید. نتایج حاصل از پژوهش دلالت برآن دارد، حجاب از سویی به دلیل پوشانیدن جذابیت های فیزیکی زنان و از سوی دیگر به سبب محدود ساختن تنوع پوشش زنان و کاهش کاربری از زیورآلات و استفاده از عطرها توسط آنان، در عمل مانع افزایش آستانه ادراکی مردان میگردد و این امر نیز ضمن به ممانعت از متزلزل شدن خانواده و حفظ هرچه بیشتر بهداشت روانی جامعه خواهد انجامید.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31012120160420That The Style of Life Can Be Outdated A Criticism on The Experience of Modernityروایت دیروزی شدن سبک زندگی (نقد کتاب تجربه تجدّد)11714039268FAJournal Article20160115<span>Human societies have always been changing and developing slowly or quickly. In this course, man has experienced various styles of life, some of which caught, for their kernels, the attention of intellectuals. Through understanding and explaining the logic of those changes and developments, they have tried to share others in finding the desired style of life. Before making any use of those research data, they are to criticize them in order to demonstrate the degree of their worth and value. From among such efforts are the anthropological studies by prof. Ni’matu al-allah Fazali published in his The Experience of Modernity. He holds that the Iranian society has experienced modern style of life. He tries to recount this development in the light of the modernization of culture. The book shows ceaseless efforts of the author, for the reader will come across huge amount of related matters and anthropological analysis. This work, however, is open to some serious criticisms. </span><br /><span>This article is a critical study of that book. The summary of criticism is that the author has narrated the Iranian experience of renewal of the style of life of yesterday; a style that is not old enough and alien to the Iranian ancient culture and thought. In the course of their Islamic revolution, the Iranian decided to throw aside the imported style of life and experience a new Iranian and Islamic one instead.</span><span>زندگی جوامع بشری همواره دستخوش تغییر و تحول کند و سریع بوده است. در نتیجه، بشر سبک های زندگی بیشماری را تجربه کرده است. پاره ای از این تحولات به دلیل ماهیت آن، مورد توجه اندیشه ورزان قرار گرفته است. آنان تلاش دارند از طریق فهم منطق این تحولات و روایت آن برای مردم در یافتن سبک زندگی مطلوب سهیم شوند؛ ولی پیش از هر گونه بهره برداری از این یافته های پژوهشی، لازم است آنها را به زیر تیغ نقد برد تا عیار علمی آنها بیشتر معلوم شود. از جمله این تلاشها، مطالعه مردم شناسانه دکتر نعمت اله فاضلی است که حاصل آن در قالب کتابی با عنوان تجربه تجدد منتشر شد. به عقیده وی جامعه ایرانی سبک مدرن زندگی را تجربه کرده است. او تلاش دارد این تحول را در قالب مفهوم امروزی شدن فرهنگ روایت کند. </span><br /><span>این کتاب آشکارا کوشش خستگی ناپذیر نویسنده را نشان میدهد؛ زیرا خواننده در این کتاب با حجم زیادی از مطالب و تحلیل های مردم شناسانه روبه رو میشود؛ ولی این اثر با نقد های بعضاّ جدی مواجه است. گفتار حاضر، مطالعه انتقادی این اثر است. جمعبندی نقد حاضر آن است که نویسنده تجربه تجدد سبک زندگی دیروز ایرانیان را روایت کرده است؛ سبکی که عمر درازی ندارد و با فرهنگ و اندیشه کهن ایرانی بیگانه است. مردم با انقلاب اسلامی اراده کردند آن سبک زندگی وارداتی را کنار گذاشته، سبک جدید ایرانی - اسلامی را تجربه کنند.</span>