دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31014120180823The Use of “Terms of Sex” in the Styles of Communication in the Light of Ethicsاستعمال «الفاظ جنسی» در سبکهای ارتباط کلامی در محک اخلاق92380202FAمهدی فداییدانشآموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، پژوهشگر حوزه علمیه قم، قم، ایرانJournal Article20180419 Language is the major means of human communications. As far as Islamic ethics is concerned, making use of terms denoting sex and sexual organs in conversations and verbal communications is a challenging issue. That pronouncing terms of sex is unethical can be inferred from some traditions of Ahlulbeit. <br /> Referring to the Qur’an and reason, the author has some to a clear dictum about the issue. It can be inferred from the research findings that one is allowed to use the terms of sexual organs implicitly on some verbal and behavioral occasions. Having collected the data from libraries, the author made use of the intellectual and qualitative method of analysis in order to examine those data. زبان عامل مهمی در ارتباطات انسانی است. استفاده از الفاظ جنسی و اندامهای جنسی در ارتباطات کلامی و انتقال برخی مفاهیم، از منظر اخلاق اسلامی مسائلهای چالشبرانگیز است. غیراخلاقی بودن استعمال این الفاظ، حکمی است که میتوان از مفاد برخی روایات اهلبیت برداشت کرد. در این مقاله با رجوع به دو منبع قرآن و عقل، بهحکم روشنی درباره استعمال الفاظ جنسی و اندامهای جنسی دست یافتهایم. از یافتههای این پژوهش میتوان به جواز استفاده از الفاظ اندامهای جنسی بهصورت غیرصریح در برخی موقعیتهای گفتاری و رفتاری اشاره کرد. در این تحقیق پس از جمعآوری دادهها از طریق اسناد کتابخانهای از روش تحلیل کیفی و عقلی جهت تحلیل و تجزیه دادهها استفاده میشود.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31014120180823The Principles of Pantheistic Lifestyle in Modern Spiritualismمبانی پانتئیستی سبک زندگی در معنویتگرایی جدید254180198FAاحمد شاکرنژاداستادیار گروه اسلام و مطالعات معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20180427 Current differences in different spiritualistic lifestyles stem from their theoretical dissimilar foundations. Knowing the foundations of theism and anthropology in one spiritualistic movement will help to decipher the lifestyle of that movement. <br /> In his current article, the author has tried to refer to the ongoing researches on the beliefs of modern spiritualists in order to analyze their celebrated spiritualistic view on God and mankind in the light of pantheistic theism; mentioning the features of pantheism in modern spiritualism, he has also gone to propose some estimations about its impacts on the spiritualistic lifestyle. God in modern spiritualism, according to the findings of this article, is a none-exalted being, penetrating into everything, along with everything, and a troubleshooter who on emergency cases would appear all of a sudden due to the call from inside; and mankind is not his obedient servant, rather an active unit in the divinity and the intelligence guiding the universe. This particular pantheistic view on God and man has given rise to some signs such as living in the moment, sanctifying the inside call, dealing with God through self-love, altruism through self-love, considering everything so far as it concerns oneself, insisting on self-promotion and self-sufficiency in the lifestyle of modern spiritualists.تفاوتهای موجود در سبکهای مختلف معنویتگرایی متأثر از تفاوت در مبانی نظری آنهاست. درک مبانی خداشناسی و انسانشناسی در یک جریان معنویتگرا میتواند در رمزگشایی از سبک زندگی آن جریان مفید باشد. مقاله حاضر سعی دارد با استفاده از پژوهشهای موجود درباره عقاید معنویتگرایان جدید، دیدگاه متداول این افراد درباره خداوند و انسان را بر محور خداشناسی پانتئیستی تحلیل نماید و ضمن بیان ویژگیهای خاص پانتئیسم در معنویت جدید، گمانهزنیهایی درباره تأثیرات آن بر سبک زندگی معنویتگرایان ارائه کند. بر اساس یافتههای این مقاله، خدا در معنویتگرایی جدید امری غیرمتعال، محلول در همهچیز، همراهیکننده و مشکلگشاست که در مواقع ضروری با توجه به ندای درون حاضر میشود و انسان نه بهعنوان عبد، مطیع یا تابع خداوند، بلکه بهعنوان بخش فعال از الوهیت و هوش هدایتگر جهان بهحساب میآید. این نگاه خاص پانتئیستی به خدا و انسان باعث شده است که بروز نشانههایی چون زندگی در لحظه، تقدیس ندای درون، تعامل با خداوند از طریق عشق به خود، دوست داشتن دیگران از طریق خوددوستی، دیدن هر چیز در شعاع وجودی خود و تأکید بر خودشکوفایی و خودبسندگی در سبک زندگی معنویتگرایان جدید محتمل باشد.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31014120180823Prediction of Psychological Wellbeing and happiness in the Light of Islamic Lifestyle through the Management of Personality Traitsپیشبینی بهباشی روانشناختی و شادکامی براساس سبک زندگی اسلامی با کنترل عوامل شخصیتی436780205FAامین رحمتیکارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایرانJournal Article20180606 The Islamic lifestyle and personality traits play a major role in the psychological wellbeing and happiness. In his research here, the author has studied the role of Islamic lifestyle and five key personality traits in the psychological wellbeing and happiness. His method is descriptive-solidarity. The society of research comprises both seminary and university students of Qom city who as the sample of 911 students filled out the forms of Islamic lifestyle questionnaires (ILST-75), five key personality traits (Goldberg, 1999), psychological wellbeing (Ryff 1995), depression-happiness (Joseph and McGreal, 1995). The research findings proved that the Islamic lifestyle and its minor standards including society, beliefs, acts of worship, morality, finance, family, health, knowledge and thinking, security and punctuality have a positive and meaningful relation to psychological wellbeing and happiness. The five personality traits have a positive and meaningful relation to psychological wellbeing and happiness, too. Another finding shows that through the Islamic lifestyle along with the controlling factors of personality, one can predict one’s psychological wellbeing and happiness. As a result, strengthening the Islamic lifestyle may go to strengthen and intensify the happiness and psychological wellbeing of every individual.سبک زندگی اسلامی و صفات شخصیتی نقش عمدهای در بهباشی روانشناختی و شادکامی ایفا میکنند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک زندگی اسلامی و پنج عامل بزرگ شخصیت در بهباشی روانشناختی و شادکامی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان و طلاب شهر قم تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 911 دانشجو و طلبه بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک زندگی اسلامی (ILST-75)، پنج عامل بزرگ شخصیت (Goldberg 1999)، بهباشی روانشناختی (Ryff 1995) و شادکامی- افسردگی (McGreal & Joseph 1993) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک زندگی اسلامی و خردهمقیاسهای آن شامل اجتماعی، باورها، عبادی، اخلاق، مالی، خانواده، سلامت، تفکر و علم، امنیتی و زمانشناسی با بهباشی روانشناختی و شادکامی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین پنج عامل شخصیت با بهباشی روانشناختی و شادکامی نیز رابطه مثبت و معنادار دارند. یافته دیگر پژوهش حاضر نشان داد که سبک زندگی اسلامی با کنترل عوامل شخصیتی، شادکامی و بهباشی روانشناختی را پیشبینی کند؛ بنابراین تقویت سبک زندگی اسلامی میتواند موجب تقویت و افزایش شادکامی و بهباشی روانشناختی در افراد شود.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31014120180823Carrying Out Works Properly in the Light of Islamic Lifestyle (Measures and procedures)انجام کار صحیح در سبک زندگی اسلامی (اقدامات و فرآیند)698880208FAمحمدحسین دانشکیااستادیار گروه تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایرانJournal Article20180613Labor and endeavor are the main constituents of civilization and key factors of the Islamic lifestyle. In recent decades, however, Muslims came to suffer from slowdown and slackness, which may be caused by their negligence in the properly carrying out their works; thus, they failed to accomplish them and fell into despair. Inferring the properly carrying the works out from the Islamic traditions is one step in lifting the obstacles before practical success for Muslims’ lifestyle, particularly, “for the staff”. <br /> In what follows, the author goes to examine “the measures and procedures of doing works” in the light of Islamic traditions through a descriptive-analytic method. As an outcome of this research, mention is to be made to two kinds of measures before and while doing the work properly: 1- offering a paradigm of concept for the chronological process of a work being done; 2- a simple review for the assessment of the measures while doing the work and after it is done. An approach of process to those traditions provides for a right practice to be considered as a whole, rather than the scattered pieces of it.کار و تلاش از عناصر مهم در تحقق سبک زندگی اسلامی است و از ارکان یا عناصر مقوم تمدن نیز بهشمار میرود، اما مسلمانان در سدههای اخیر با پدیده کمعملی و کمکاری مواجه بودهاند که شاید یکی از علل آن بیتوجهی به روش صحیح عمل کردن و درنتیجه نرسیدن به اهداف و ایجاد سرخوردگی بوده است، ازاینرو، استخراج روش صحیح انجام عمل که در منابع روایی ذکر شده است، میتواند گامی در رفع موانع عملگرایی در سبک زندگی مسلمانان باشد، خصوصاً «عملگرایی کارگزاران». این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، به دنبال بررسی «اقدامات و فرآیند انجام کار» از منظر روایات است. از نتایج این پژوهش آگاهی از دو دسته اقدامات است که باید قبل و حین عمل به آنها دست زد تا «عمل با روش درست» درخارج تحقق یابد. ارائه الگوی مفهومی فرآیند اقدامات به ترتیب زمانی برای تحقق عمل و بازبینهای ساده برای ارزیابی تحقق اقدامات حین عمل و بعدازآن، از دیگر یافتههای این پژوهش است. رویکرد فرآیندی به روایات این امکان را فراهم میآورد که عمل صحیح به شکل یک کل مرکب و نه امور پراکنده غیر مرتبط مورد ملاحظه قرار گیرد.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31014120180823Lifestyle and conduct: differences and similaritiesسبک زندگی و سیره؛ تمایزات و اشتراکها8910480211FAمحمد تقی فعالیدانشیار گروه عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20180811Lifestyle is a new term frequently used in the fields of sociology, psychology, and cultural studies. The scope of application of this term today has gone far enough to replace many old terms and conceptions. As a technical term, lifestyle has a close tie with a set of concepts such as culture, society, mind, behavior, meaning, personality, environment, inheritance, need, taste, fashion, status, and tradition. The concept of lifestyle, from one side, encompasses the most detailed event of man’s life, and goes rooted deeply covering man’s entity, from another side; it is thus both encompassing and deep.
We may consider the Islamic lifestyle as a separate discipline of knowledge having some relations to man’s line of conduct. Those relations can be taken into consideration as difference or similarities. In what follows, the author has gone to infer and propose those differences through some library-ascription method.مفهوم سبک زندگی ازجمله مفاهیم جدیدی است که در حوزه جامعهشناسی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی بهکار رفته است. دامنه بهکارگیری این مفهوم تا بدان حدّ رواج یافته که امروزه جانشین بسیاری از مفاهیم و واژگان سنتی شده است. اصطلاح سبک زندگی، پیوند نزدیکی با مجموعهای از مفاهیم دارد؛ نظیر فرهنگ، جامعه، ذهن، رفتار، معنا، شخصیت، محیط، وراثت، نیاز، سلیقه، مد، منزلت و سنت. مفهوم سبک زندگی از یکسو جزئیترین رویدادهای مربوط به حیات بشر را شامل میشود و از سوی دیگر تا اعماق وجود آدمی را در برمیگیرد، لذا هم شامل است و هم عمیق.<br /> سبک زندگی اسلامی را میتوان بهمثابه دانشی مستقل در نظر گرفت که با سیره نسبتها و پیوندهایی دارد. این نسبتها را میتوان بهصورت تمایزها و اشتراکها در نظر گرفت. مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای ـ اسنادی، درصدد است تمایزات این دو را استنباط کرده و ارائه دهد.دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31014120180823Optimism in Psychology and its Structure on the Islamic Sourcesمثبتاندیشی در روانشناسی و تبیین سازه آن بر اساس منابع اسلامی10512880213FAحمیدرضا جعفریدانشپژوه سطح چهار حوزه علمیه و کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایرانعباسعلی هراتیاندانشجوی دکتری روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانJournal Article20180722 This research has been carried out in order to describe and analyze optimism through two approaches of psychology and Islam and to found the structure plan of optimism on the Islamic thought. The method of research is of descriptive-analytic and solidarity kind. After studying almost 3500 statements from the Islamic sources including the Qur’an and the traditions on the subject, while hinting at some difference between the structure of optimism in the Islamic point of view and that of the literature of psychology, the findings went to show that optimism is of two levels: the first level comprises knowledge and awareness, positive interpretation, certainty in the coming of outcomes, hope and behavior convergent with optimism. The second level is of the forty sub-constituents stemming from another wide-ranging concept known as “faith”. Experts of religion and psychology have approved that the content of the above structure is justifiable; their ideas about the justifiability of the content is 0/76 and the average of coefficient of solidarity is 0/797 which are of high agreement.این پژوهش با هدف توصیف و تحلیل مثبتاندیشی با دو رویکرد روانشناسی و اسلامی و طراحی سازه مثبتاندیشی بر اساس اندیشه اسلامی انجامشده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و همبستگی است. در بررسی حدود 3500 گزاره از منابع اسلامی اعم از آیات و روایات مربوط به موضوع، یافتههای پژوهش نشان میدهد که سازه مثبتاندیشی در نگاه معارف اسلامی ضمن اینکه وجوه تمایزی با مثبتاندیشی در ادبیات روانشناسی دارد، دارای دو سطح است: سطح اول، شامل پنج مؤلفه شناخت و آگاهی، تفسیر مثبت، اطمینان به حصول پیامد، امید و رفتار همسو با مثبتاندیشی است و سطح دوم، دارای چهل زیر مؤلفه است. این مفهوم از یک مفهوم کلی به نام ایمان نشاط گرفته است. روایی محتوای سازه مذکور توسط کارشناسان دینی و روانشناسی تأییدشده است و نظرات ایشان در این مورد با روایی محتوایی، 97/0 و میانگین ضریب همبستگی، 797/0 از توافق بالایی برخوردار است<strong>.</strong>