دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120210823The Investigation of the lived experiences of female-headed households upon degrading social habitusتبیین تجارب زیستۀ زنان سرپرست خانوار از عادتوارههای اجتماعی تحقیرکننده936143861FAسمیه غلامیاستادیار گروه روانشناسی مجتمع آموزش عالی لارستان، لارستان، ایران.معصومه جمعه پورکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد بندرلنگه، بندرلنگه، ایران.Journal Article20190509The aim of this study was to investigate the experience of female-headed households under the auspices of the Imam Khomeini Relief Foundation in terms of social humiliation. This qualitative study was performed by phenomenological method with purposeful sampling and using in-depth interviews with 20 women under the auspices of Imam Khomeini's Relief Foundation in Lengeh city in 1397. Data analysis was performed by the seven-step method of Klaizi (2009). Findings from the experience of individuals showed that this group of women faced humiliation in various ways as soon as they interacted with social groups such as family, relatives, neighbors, workplace, businessmen, and other social institutions. Among the factors leading to humiliation were low education, inability to find suitable jobs, financial poverty, and lack of spouse support. Womens' reactions to humiliation were silence due to fear of losing their jobs and social support, followed by stress, fear, tension and anxiety. Findings of this study can provide a clear picture of the lived experience of female-headed households regarding humiliation, and can be used for those who think about the well-being of them.هدف پژوهش پیشِرو دستیابی به تجربۀ تحقیر اجتماعی در زنان سرپرستِ خانوار تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) است. این مطالعه به شیوۀ کیفی از روش پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و بهوسیلۀ مصاحبۀ عمیق با 20 نفر از زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی؟ق؟ شهر لنگه در سال 1397 انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش هفتمرحلهای کلایزی (2009) انجام شد. براساس یافتههای بهدستآمده از تجربۀ افراد، این گروه زنان به محض تعامل با گروههای اجتماعی، مانند خانواده، خویشاوندان، همسایگان، کسبه، و در محل کار و دیگر نهادهای اجتماعی به روشهای گوناگونی با حس تحقیر روبهرو میشوند. از عوامل زمینهسازِ این تحقیر، میتوان تحصیلات پایین، ناتوانی در دستیابی به مشاغل مناسب، فقر مالی، و محروم بودن از حمایت و پشتوانۀ همسر را نام برد. واکنش زنان در مقابل تحقیر، سکوت بهدلیل ترسِ از دست دادن شغل و حمایت اجتماعی است، که درپی آن، این زنان اضطراب، ترس، تنش و دلشوره را تجربه میکنند. یافتههای بهدستآمده از این پژوهش تصویری روشن از تجربۀ زیستۀ زنان سرپرست خانوار از تحقیر را ارائه میدهد. کسانی که به بهزیستی این زنان میاندیشند، میتوانند از این یافتهها بهره گیرند.https://journal.manaviyat.ir/article_143861_10fbf0b712b586a9170d59e8b2c75d9b.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120210823Leisure in family lifestyleاوقات فراغت در سبک زندگی خانوادگی3758149218FAمجید کافیدانشآموخته حوزه علمیه، استادیار و مدیر گروه جامعهشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران0000-0003-4427-0056Journal Article20200523 <span class="fontstyle0">Nowadays, the concept of family leisure has emerged because family is the best social environment for members to spend their leisure time together. Family leisure strengthens the structure of families by strengthening the structural and emotional relationships of families. Therefore, we need to expand and redefine our understanding of family leisure. This study, by reviewing the literature and theories of family leisure and research texts, answers this question: what is the definition of family leisure in the new lifestyle and how is it compatible with religious teachings? How to combine leisure with religious statements that seem to have a negative attitude toward leisure? This study concluded that 1) according to Islamic traditions, two types of leisure can be considered for each family member: The first is the same type expressed in the narration of Imam Ali (AS), that is, the use of pleasures, which is what this article sought; and the second one is about a person who has finished his daily work and occupation, has performed his worships, and has also enjoyed the legitimate (Halal) pleasures of life, and still has extra opportunities. This type of leisure means the same as unemployment, which is condemned by Islam, and should be used<br />properly; otherwise, it destroys the true comfort of the individual and the family. The second finding is that no Islamic propositions were found to indicate the impropriety of the leisure time in question, but also propositions were found to confirm and emphasize family leisure. What is forbidden in Islamic propositions is laziness, unemployment, and euphoria.</span>امروزه بهدلیل اینکه بهترین محیط اجتماعی برای گذراندن اوقات فراغت در میان اعضای خانواده است، مفهوم اوقات فراغت خانوادگی پدید آمده است. اوقات فراغت خانوادگی با تقویت روابط ساختاری و عاطفی خانوادهها، سبب تقویت ساختار خانوادهها میشود. ازاینرو، باید درک خود را از اوقات فراغت خانوادگی گسترش دهیم و بازتعریف کنیم. این پژوهش با مرور ادبیات و نظریههای اوقات فراغت خانوادگی و متنپژوهشی، به این پرسشها پاسخ میدهد که «بازتعریف اوقات فراغت خانواده در سبک زندگی جدید و وجه سازگاری آن با آموزههای دینی چیست؟» و «چگونه باید اوقات فراغت را با گزارههای دینی، که بهظاهر نگرش منفی به اوقات فراغت دارند، جمع کرد؟» این پژوهش به این نتیجه رسید که 1) بنابر روایات اسلامی، برای هر فرد از اعضای خانواده دو نوع اوقات فراغت میتوان در نظر گرفت؛ نخست همان شکل بیانشده در روایت امام علی؟ع؟ است، یعنی استفاده بردن از لذتها که همین معنا در این جستار منظور است؛ و دوم، دربارۀ کسی است که کار و اشتغال روزانهاش پایان یافته است، عباداتش را انجام داده و از حلالهای زندگی نیز لذت برده است و هنوز فرصت اضافه دارد. این همان اوقات فراغت به معنای بیکاری است که از دید اسلام نکوهیده است و باید از آن درست بهره برد؛ درغیراینصورت، آسایش واقعی فرد و خانواده را از بین میبرد؛ 2) هیچ گزارۀ اسلامی که دلالت بر ناشایستگی داشتن اوقات فراغت مورد نظر باشد، یافت نشد، بلکه گزارههایی در تأیید و تأکید گذراندن اوقات فراغت خانوادگی بهدست آمد. آنچه در گزارههای اسلامی نهی شده است، تنبلی، بیکاری و سرخوشی است.https://journal.manaviyat.ir/article_149218_cec4caabd2d4cc6147942d2940ed2625.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120210823The attracting and retaining of news media audiences in Iran using lifestyle theoryجذب و حفظ مخاطب برای رسانۀ خبری در ایران با استفاده از نظریۀ سبک زندگی5982143859FAاسماعیل افقهیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایران.اعظم میرزمانیاستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علی حمیدیزادهاستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سیدحسین شرفالدیندانشیار گروه علوم اجتماعی، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.Journal Article20200527Audience lifestyle plays an important role in attracting and retaining news media audiences. Lifestyle refers to systematic activities that arise from one's taste. The purpose of this study is to identify the news tastes of Iranian audiences. To this end, 15 professors and media experts were interviewed. Analytical qualitative content analysis of the data showed that the news tastes of Iranian audiences consisted in two components: "habitual" and "instrumental". Given the ordering of news tastes in terms of their importance, audiences ranked "celebrity news", "privacy news", "sports news", " "Local News", "Political News", "Scandal News", "Health News", "Livelihood News", "Accident News" and "Science and Technology News". Due to the importance of news trends, most Iranian audiences have a news trend of "habit", and an "instrumental" view of the news is less common.سبک زندگی مخاطب نقش مهمی را در جذب و حفظ مخاطبان رسانۀ خبری ایفا میکند. منظور از سبک زندگی فعالیتهای نظاممندی است که از ذائقۀ فرد ناشی میشوند. هدف از پژوهش پیشِرو شناسایی ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی است. برای این منظور، با پانزده نفر از استادان و کارشناسان رسانه مصاحبه شد. از تحلیل محتوای کیفی دادهها با رویکرد استقرایی، این نتیجه بهدست آمد که ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی در دو مؤلفۀ «عادتی» و «ابزاری» و بهترتیب اهمیت در قالب «اخبار سلبریتی»، «اخبار حریم خصوصی»، «اخبار ورزشی»، «اخبار محلی»، «اخبار سیاسی»، «اخبار رسوایی»، «اخبار سلامت»، «اخبار معیشتی»، «اخبار حوادث» و «اخبار علم و فناوری» قرار میگیرند. باتوجهبه ترتیب اهمیت ذائقههای خبری، بیشتر مخاطبان ایرانی ذائقۀ خبریِ برحسب «عادت» دارند و نگاه «ابزاری» به خبر کمتر دیده میشود. https://journal.manaviyat.ir/article_143859_8de2cbb05b76e22471c92cd76bb1852c.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120210823Investigating the prediction of happiness based on lifestyle and cognitive emotion regulation in female students of Qazvin Azad Universityتعیین رابطۀ سبک زندگی و نظمجویی شناختی هیجان با شادکامی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد قزوین8398143862FAمجتبی امیری مجددانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.فاطمه زرآبادی پورکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.Journal Article20201012The aim of this study was to determine whether happiness could predict lifestyle and cognitive emotion regulation of female students of Qazvin Azad University. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all female students of Qazvin Azad University (6500 people) in 1397-1397. To select the sample, multi-stage cluster sampling was used, leading to 250 people. Tools used to collect data included the Kern Lifestyle Questionnaire (1975); Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Granfsky et al., 2001) and Argyle & Crossland (1989) Happiness Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. The results showed that there was a direct relationship between lifestyle and happiness in female students. A direct relationship was also seen between emotional cognitive regulation and happiness in female students. Lifestyle and cognitive emotion regulation predicted 47% of happiness changes in female students. Cognitive emotion regulation and lifestyle play important roles in predicting people's quality of life and happiness, so in designing programs based on improving quality of life and happiness, special attention should be paid to people's lifestyle.هدف پژوهش پیشرو تعیین رابطۀ سبک زندگی و نظمجویی شناختی هیجان با شادکامی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد قزوین بود. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشجویان دختر دانشگاه آزاد قزوین (6500نفر) در سال 1397- 1398 بود. در این پژوهش، برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد و 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای استفاده برای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ سبک زندگی کرن (1975)، پرسشنامۀ نظمجویی شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (۲۰۰۱) و پرسشنامۀ شادکامی آرگایل و کراسلند (1989) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج بهدستآمده، بین سبک زندگی با شادکامی در دانشجویان دختر رابطۀ<em> </em>مستقیم وجود دارد. بین نظمجویی شناختی هیجانی با شادکامی در دانشجویان دختر رابطۀ مستقیم وجود دارد. همچنین، سبک زندگی و نظمجویی شناختی هیجان 47 درصد از تغییرات شادکامی را در دانشجویان دختر پیشبینی میکنند. تنظیم شناختی هیجان و سبک زندگی نقش بهسزایی در پیشبینی کیفیت زندگی و شادکامی افراد دارد، بنابراین، در طراحی برنامههای مبتنیبر بهبود کیفیت زندگی و شادکامی میبایست به سبک زندگی افراد توجه ویژهای گردد.https://journal.manaviyat.ir/article_143862_ec1bd13fce190ea6f5a9d0c2a33bdca4.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120211211Nightlife-based Lifestyleسبک زندگی مبتنی بر زیست شبانه99116144095FAمهرانگیز شعاع کاظمیدانشیار گروه مطالعات خانواده و زنان، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.0000-0003-0370-0136مریم کردلودانشجوی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20210623Nowadays, the impact of lifestyle and related behaviors on the insights, awareness and tastes of people in society is obvious. Daily activities and lifestyles have increased the pace of urban life, resulting in the issue of lack of time, which is strongly felt. This has ultimately led to the destruction of social interactions, especially family relationships. Therefore, a new style of time management is needed so that the remaining time can be used for social interactions. Having introduced the views of great theorists and explained the elements affecting nightlife, the present study examined dimensions and components of the nightlife-based lifestyle, which is a new type of living in the current world and Iran. The research method was descriptive-analytical, and the data were collected using a researcher-made tool with 14 questions, validity coefficients between 75% and 80%, and the Cronbach's alpha coefficient of 74%. It extracted factors that explained the relationship between general lifestyle and nightlife-based lifestyle. The statistical sample consisted of 134 couples selected from three districts of Tehran, who spend more time outside the home for various activities. The findings showed that the couples were satisfied with their nightlife-based lifestyle, which affected all living aspects of the sample. Among the four dimensions of lifestyle (physical, psychological, spiritual, and social), the psychological dimension had the most and the physical dimension had the least to do with nightlife.امروزه، اهمیت سبک زندگی و تأثیر رفتارهای مرتبط با آن بر بینش، آگاهی و سلیقۀ افراد جامعه آشکار است. ازسویی، گرفتاریهای روزمره و نوع سبک زندگی سرعت روند زندگی شهری را افزایش داده است و کمبود وقت بهشدت احساس میشود. این امر به آسیب دیدن تعاملات اجتماعی، بهویژه در روابط خانوادگی، منجر شده است. بنابراین، به مدیریت زمان با سبکی نوین نیاز است تا بتوان از زمان باقیمانده برای تعاملات اجتماعیِ بهتر بهره برد.<br />در پژوهش پیشرو، با معرفی دیدگاههای نظریهپردازان بزرگ و تبیین عناصر تأثیرگذار بر حیات شبانه، به بررسی ابعاد و مؤلفههای سبک زندگی مبتنیبر زیست شبانه، که نوع جدیدی از زیست در دنیای کنونی و ایران است، پرداخته شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایش/ زمینهیابی است. پژوهشگر با استفاده از ابزار پرسشنامه بهدنبال استخراج و بررسی مجموعه عواملی بود که به تبیین رابطۀ بین سبک زندگی بهطورکلی و زیست شبانه بپردازد. نمونۀ آماری شامل 134 زوج از سه منطقۀ شهر تهران انتخاب شد که اوقات بیشتری از ساعات شب را در خارج از منزل به فعالیتهای گوناگون میپردازند. پرسشنامۀ زیست شبانه، که ابزاری محققساخته با چهارده پرسش و ضرایب اعتبار بین 75 تا 80 درصد است، دارای ضریب آلفای کرونباخ 74 درصد بود. دادههای پژوهش احساس رضایت زوجها از سبک زندگی مبتنیبر زیست شبانه را نشان داد. براساس نتایج بهدستآمده، سبک زندگی مبتنیبر زیست شبانه بر همۀ ابعاد زندگی گروه نمونه اثرگذار بوده و از بین ابعاد چهارگانۀ سبک زندگی (جسمانی، روانشناسی، معنوی و اجتماعی)، بعد روانشناسی بیشترین، و بعد جسمانی کمترین رابطه را با زیست شبانه دارد.https://journal.manaviyat.ir/article_144095_9a37d1c8ec1f27b3d3df918e33dcf7cf.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120210823Investigating the foundations of tolerant actions regarding the mystical insights of Dara Shikoh and Böhmeبررسی مبانی کنشهای روادارانه ناظر بر بینشهای عرفانی داراشکوه و بومه117136143858FAمحسن گلپایگانیدانشجوی دکتری الهیات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.محمدتقی انصاریپوراستادیار دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.رضا الهی منشاستادیار دانشکده عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.Journal Article20210719In the sphere of Islamic mysticism and Christian mysticism, there have always been famous mystics who have looked at the universe from the perspective of unity, and have considered their mystical insights based on monotheism as a basis for tolerance in dealing with others. Two Muslim and Christian mystics "Mohammad Dara Shikoh" and "Jakob Böhme" are among the influential scholars in this field. Accordingly, this article sought to investigate what tolerant behavioral system based on the mystical insights of these two mystics can be deduced from their words. Having used a descriptive-analytical approach and qualitative content analysis, this study extracted insights such as unity of existence, the flow of love in existence, monotheism in property, monotheism in worship, participation in creation, etc., from among the foundations of ontology, anthropology and salvation in the works of Mohammad Dara Shikoh and Böhme. Moreover, values such as human dignity, the possibility of loving human beings, the trustworthiness of possessions, etc. were presented based on these insights. These insights and values themselves resulted in tolerant behaviors and actions such as self-sacrifice, benevolent behavior, love, humility, etc., which are the best examples for peaceful coexistence in the contemporary world.در سپهر عرفان اسلامی و عرفان مسیحی، همواره عارفان پرآوازهای سر برآوردهاند که از منظر وحدت به جهان هستی نگریستهاند و بینشهای عرفانی مبتنیبر توحید خویش را مبنایی برای رواداری در رفتار با دیگران قرار دادهاند. در این میان، دو عارف مسلمان و مسیحی، محمد داراشکوه و یاکوب بومه، از تأثیرگذارانِ این عرصه هستند. بر همین اساس، مسئلۀ این مقاله چنین است که چه نظام رفتاریِ روادارانهای بر مبنای بینشهای عرفانی این دو عارف از لابهلای کلمات آنان دریافت میشود.<br />در مقالۀ پیشرو با رویکرد توصیفی - تحلیلی و استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، از میان مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و نجاتشناسی موجود در آثار محمد داراشکوه و یاکوب بومه، بینشهایی همچون وحدت وجود، سریان عشق در هستی، توحید در مالکیت، توحید در عبادت، اشتراک در خلقت و...، استخراج شد و ارزشهایی مبتنیبر این بینشها همچون کرامت انسانی، امکان عشقورزی به انسانها و امانت بودن داشتهها نزد انسان ارائه شد. این بینشها و ارزشها خود رفتارها و کنشهای روادارانهای مانند ایثار، رفتار نیکوکارانه، محبت و فروتنی را بهدنبال دارند که برای همزیستی مسالمتآمیز در جهان معاصر از بهترین نمونهها هستند.https://journal.manaviyat.ir/article_143858_d2582aeab7dc0e06a9deb3155ffdcc7b.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31017120210911Analyzing the decoration system in the hotel with emphasis on organizing and managing the hotel based on religious teachingsبررسی نظام آراستگی در هتل با تأ کید بر سازماندهی و مدیریت هتل بر اساس آموزههای دینی137149149216FAمحمد تقی فعالیدانشیار گروه عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.حمید فلاحتیدکترای کلام اسلامی، پژوهشکده سبک زندگی اسلامی، قم، ایرانJournal Article20210720 <span class="fontstyle0">The hotel industry is one of the largest sectors of the tourism industry. The tourism industry is made up of a large number of businesses, all of which have one thing in common: «providing essential or desirable products for tourists as well as the services they need.» Success in the hotel industry depends on the observance of the requirements known as the decoration system. The decoration system refers to the familiarity with how to optimally manage the work environment, and creates valuable results for production and service organizations in organizing and arranging work environments, as well as creating desirable habits and a customer-oriented culture. By emphasizing the decoration of hard and soft aspects of the work environment, this system brings morale, vitality, safety, and quality and at the same time, by eliminating environmental constraints, increases the efficiency and health of employees. The implementation of the mentioned system is<br />done to achieve several goals.<br />The present study, relying on the library method in the context of discovery and also, using conceptual analysis and development of religious teachings, evaluates the decoration system based on an understanding of Islamic verses and traditions related to hotel management and organization</span>.صنعت هتلداری یکی از بزرگترین بخشهای صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری از تعداد زیادی بنگاه اقتصادی تشکیل شده که تمام آنها در یکچیز مشترکاند: «فراهمکردن محصولات ضروری یا مطلوب گردشگران و ارائه خدمات موردنیاز آنان». توفیق در صنعت هتلداری درگرو رعایت بایستههایی است که از آن با عنوان نظام آراستگی یاد میشود. نظام آراستگی آشنایی با چگونگی مدیریت مطلوب محیط کار است. این نظام، در سازمانهای تولیدی و خدماتی نتایج با ارزشی در ساماندهی و مرتب کردن محیطهای کاری و ایجاد عادتهای مطلوب و فرهنگ مشتریگرایی دارد.<br /> نظام آراستگی با تأکید بر آراستگی جنبههای سخت و نرم محیطهای کاری، روحیه، نشاط، ایمنی و کیفیت را به ارمغان میآورد و با حذف محدودیتهای محیطی، کارایی و سلامت کارکنان را افزایش میدهد. اجرای این نظام برای رسیدن به هدفهای متعددی اجرا میشود.<br />در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانهای در مقام گردآوری و تحلیل و توسعه مفهومی آموزههای دینی، نظام آراستگی را با برداشتی از آیات و روایات اسلامی در ارتباط با مدیریت و سازماندهی هتل، موردبررسی قرار میدهد.https://journal.manaviyat.ir/article_149216_708d18154ce29f51a5cf312a072fe91d.pdf