دکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31016220210219Lifestyle, marital commitment and responsibility in womenسبک زندگی، تعهد زناشویی و مسئولیتپذیری در زنان928135852FAمهرانگیز شعاع کاظمیدانشیار گروه مطالعات خانواده و زنان، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.0000-0003-0370-0136Journal Article20191115The present study was conducted on the relationship between lifestyle, marital commitment and responsibility in married women studying in Tehran universities. The research method was descriptive correlation. Randomly selected from 5 state universities in Tehran, the research sample included 120 students with different educational levels.
Participants answered the questions of the research questionnaires. The research tool consisted of three questionnaires: 1- Islamic lifestyle questionnaire with 138 questions; 2- Adams Marital Commitment Questionnaire with 44 questions; 3- Responsibility questionnaire with 42 questions. Research data were analyzed using descriptive statistics and inferential tests on correlation, regression, chi-square and t-test.
Based on the results obtained from the sample population, there is a positive and significant relationship between lifestyle and marital commitment and responsibility and also between marital commitment and responsibility p<0/001. Meanwhile, the Islamic lifestyle benefits from the ability to predict commitment and a sense of responsibility and durability of two variables. Considering the findings of the present study, strengthening the Islamic lifestyle enhances the level of commitment and responsibility, and through this, the foundation of the family will be strengthened.
As an innovation of this research, the class of educated women with Islamic lifestyle, contrary to the existing misconceptions, have a high sense of responsibility, and other factors such as education, employment, income and financial independence do not have an unpleasant and negative effect on their commitment and responsibility.پژوهش پیشرو با عنوان رابطۀ سبک زندگی، تعهد زناشویی و مسئولیتپذیری در زنان متأهل درحال تحصیل در دانشگاههای شهر تهران صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونۀ پژوهش شامل 120 دانشجو در مقاطع گوناگون تحصیلی بود که بهصورت تصادفی از پنج دانشگاه دولتی شهر تهران (دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس و الزهرا(س)) انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سؤالات پرسشنامههای پژوهش پاسخ<strong> </strong>دادند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه بود: 1- پرسشنامۀ سبک زندگی اسلامی با 138 پرسش؛ 2- پرسشنامۀ تعهد زناشویی آدامز با 44 پرسش؛ 3- پرسشنامۀ مسئولیتپذیری با 42 پرسش. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی همبستگی، رگرسیون، خی 2 و t تفاوت تحلیل و بررسی شدند. براساس نتایج بهدستآمده از جامعۀ نمونه بین سبک زندگی و تعهد زناشویی و همچنین مسئولیتپذیری و بین تعهد زناشویی و مسئولیتپذیری رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد p<0/001. درعینحال، سبک زندگی اسلامی قدرت پیشبینیکنندگی تعهدپذیری و احساس مسئولیت و دوام دو متغیر را دارد. برپایۀ یافتههای این پژوهش، میتوان با تقویت سبک زندگی اسلامی میزان تعهد و مسئولیتپذیری را افزایش و از این راه به استحکام خانواده کمک کرد. نوآوری پژوهش پیشرو در این است که برخلاف کلیشههای موجود در جامعۀ زنان تحصیلکرده با سبک زندگی اسلامی از تعهد و احساس مسئولیتپذیری خوبی برخوردارند و تحصیلات و اشتغال و کسب درآمد و استقلال مالی بر تعهد و مسئولیتپذیری آنان تأثیر منفی نداشته است.https://journal.manaviyat.ir/article_135852_60ac0a8687c4a3ab01e049dfd4b773a0.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31016220210219Behavioral pattern of awareness and negligence in social lifestyleالگوی رفتاری فطانت (هوشیاری) و تغافل (چشمپوشی) در سبک زندگی اجتماعی2953136395FAاردوان ارژنگدانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران.Journal Article20210109Modeling to operationalize theories ــwhich itself is formed within the framework of paradigmsــ is part of the lifestyle. Behavioral pattern hypothesis entitled "living a life on awareness and negligence" is an effort in this direction. This model has the capacity to become a jurisprudential rule and this article is based on the common method of prominent thinkers in this field. Documented with authentic and explicit narrations as well as supported by numerous confirmations with informative implications, this idea is based on the assumption of the interaction of jurisprudence (fiqh) and lifestyle.
The intended model expresses significant dimensions of lifestyle. According to the claim, the mentioned model is the basis of Islamic lifestyle in the social aspect and most of the coexistence is provided at different levels, only by ignoring some things and at the same time, by being aware of some things. The present paper provides this model, concluding that the theme of this model, with a view to purpose, is to improve life and blend in with others (fellowship), and with regard to the method of achieving that goal, is negligence and awareness. The full emergence of fellowship can be seen in the three dimensions known as "humaneness, being a people of the scripture (ahl al-kitāb), and being religious."
There is no real conflict or antagonism between this model and other religious teachings such as guiding the ignorant, enjoining the good and forbidding the evil, the doctrine of inviting (da'wah), primary jihad, and the impurity of the infidels. It is worth noting that these religious teachings themselves are sometimes important models under the category of lifestyle. This study is among the basic studies and has been conducted by descriptive-analytical method and using library resources.طراحی الگو برای تحقق عملیِ تئوریها که خود در قالب پارادایمها شکل میگیرند، بخشی از سبک زندگی است. انگارۀ الگوی رفتاری «بناء التعایش علی الفطنة و التغافل» ـ که قابلیت قاعدۀ فقهی شدن را نیز دارد و در این نوشتار طبق روش متداول بزرگان بنا نهاده شده است ـ کوششی در این راستا است. این انگاره به استناد روایاتی معتبر و صریح و به پشتوانه مؤیدات فراوان که در برابر مدلول آن دلالت تنبیهی دارند، بر پیشفرض تعامل دوسویۀ فقه و سبک زندگی استوار است. الگوی مورد نظر، بیانگر وجوه مهمی از سبک زندگی است. مدعا این است که این الگو، مقوم سبک زندگی اسلامی در بعد اجتماعی است و بخش قابل توجهی از همزیستی در سطوح مختلف، جز به تغافل دربارۀ برخی امور و البته هوشیاری در پارهای امور دیگر حاصل نمیشود. این جُستار، این الگو را طراحی کرده و به این نتیجه رسیده است که موضوع این الگو به اعتبار غرض، صلاح تعایش و تعاشر و به اعتبار طریق وصول این غایت، تغافل و فطنة است. عمق تعاشر نیز در سهبعد انسانی، اهل کتاب و مذهبی دیده شده است. این الگو با آموزههای دینی دیگر ـ که گاه خود نیز الگوهایی قابل توجه در ذیل سبک زندگی هستند ـ همچون ارشاد جاهل، امر به معروف و نهی از منکر، اصل دعوت، جهاد ابتدایی، نجاست کفار، هیچگونه تعارض یا تزاحم واقعی ندارد. نوع تحقیق، بنیادی و روش آن توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای است. https://journal.manaviyat.ir/article_136395_b0d128cc4e44bdd50ce2758379e13c4d.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31016220210219Factors involved in the realization, change and permanence of "Code of Conduct" based on anthropology and Islamic jurisprudence (fiqh)عوامل تحقّق، تغییر و استمرار «قواعد رفتاری» مبتنی بر انسانشناسی و فقه اسلامی5574135853FAمحمدجواد قاسمیاصلدانشجوی دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قدس)، قم، ایران.Journal Article20201225The realization and continuation of Islamic norms in behavior and change in the abnormal code of conduct is considered as the duties of the Islamic government and social reformers. Using the "descriptive-analytical" method, the present article, on the one hand, by referring to Islamic anthropology, explains the factors involved in the realization and change of code of conduct and on the other hand, relying on jurisprudence, clarifies the mechanism of change and the elements of continuity of code of conduct and will be the origin of the development of investigations and research tools in the realm of Islamic lifestyle.<br />Given the research findings, the formation of a code of conduct depends on the realization of three factors known as "cognition, inclination and power". Health, skills, tools and law are subject to power. Jurisprudence (fiqh) seeks to establish six types of interaction with the code of conduct as follows: "Consolidation", "Neglect", "Correction", "Transformation", "Creation" and "Deletion". Separation of “Primary and Secondary” titles is considered as a mechanism of jurisprudence (fiqh) for managing code of conduct. Secondary titles, managing code of conduct, figure out the desired situation.<br />The following factors guarantee the continuity of the system of code of conduct: “internal durability of norms”, “normative flexibility in secondary situations”, “comprehensiveness of norms to provide diverse human tendencies” and “practical dynamics of norms based on the mechanism of governorship and signatures”. It is noteworthy that the continuity of a code of conduct depends on the code of “enjoining the good and forbidding the evil”.وظیفه دولت اسلامی و مصلحان اجتماعی، تحقق و استمرار هنجارهای اسلامی در رفتار عمومی و تغییر قواعد رفتاری نابهنجار است. این مقاله، به روش «توصیفی- تحلیلی»، با استناد به انسانشناسی اسلامی، عوامل تحقق وتغییر قواعد رفتاری، و با استناد به فقه، سازوکارهای تغییر و مؤلفههای استمرار قواعد رفتاری را تشریح میکند و منشأ گسترش تحقیقات و ابزارهای تحقیقی در حوزۀ سبک زندگی اسلامی خواهد شد.<br />طبق یافتههای تحقیق، اگر سهعامل شناخت، گرایش و قدرت، برای عموم محقق شود، قاعدۀ رفتاری محقق میشود. قدرت، شامل سلامت، مهارت، ابزار و قانون است. فقه، ششنوع تعامل با قواعد رفتاری را دنبال میکند: «تثبیت»، «اهمال»، «اصلاح»، «تبدیل»، «ایجاد» و «حذف». سازوکار فقهیِ مدیریت قواعد رفتاری، تفکیک عناوین درجۀ یک و عناوین درجۀ دو در شریعت است. عناوین درجۀ دو، متصدی مدیریت قواعد رفتاری برای ایجاد وضع مطلوب است. استمرار منظومۀ قواعد رفتاری، مبتنی بر وجود مؤلفههایی چون پایایی درونی هنجارها، انعطافپذیری هنجارها در وضعیتهای ثانوی، جامعیت هنجارها در تأمین گرایشهای طیفی انسان و پویایی عملی هنجارها مبتنی بر سازوکار ولایت و احکام امضایی (غیرابتدایی) است. استمرار یک قاعدۀ رفتاری، مبتنی بر قاعده امر به معروف و نهی از منکر است.https://journal.manaviyat.ir/article_135853_63d206a52663b23a6e59a053a78fbb88.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31016220210219Introduction and application of "Basic modeling" method in Islamic lifestyle studies1معرفی و کاربست روش «الگوپردازی بنیادین» در مطالعات سبک زندگی اسلامی75101135851FAحمیدرضا حاجی باباییدانشیار مدرسی معارف، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.زهرا رضازاده عسگریاستادیار مدرسی معارف، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-8043-5677مهتاب عیدیدکتری مدرسی معارف، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-0872-0830Journal Article20210215Problem-oriented and exploratory research approaches are essential to provide up-to-date models of Islamic lifestyle because the traditional methods of Islamic studies alone are unable to meet this need. In the present article, using a descriptive analytical approach, an interdisciplinary method is presented to be used in modeling the Islamic lifestyle. As the basic method in this research, the new qualitative method is combined sequentially with the traditional methods of Islamic studies. Based on this strategy, using a data-based theorizing method with a descriptive and inductive approach, the researcher first of all intends to discover and present a lifestyle pattern in the social phenomenon in question. According to the real model obtained, in the next step, the essence of the Islamic lifestyle is extracted from reliable religious sources as well as empirical certainty findings. In a recursive process, then, the researcher incorporates the extracted lifestyle spirit into the existing lifestyle pattern. Among the priorities of the proposed method are problem-oriented and questioning confrontation with religion based on real needs. Utilizing field data and documentary data as well as establishing a connection between "Ought" and "is" can be considered as the most important aspect of innovation of this method.برای ارائۀ مدلهای روزآمد سبک زندگی اسلامی، به رویکردهای پژوهشی مسئلهمحور و اکتشافی نیازمندیم؛ چراکه روشهای سنتی مطالعههای اسلامی بهتنهایی توان پاسخگویی به این نیاز را ندارند. در مقالۀ پیشرو، با رویکردی تحلیلی-توصیفی، به معرفی روشی میانرشتهای، بهمنظور بهکارگیری در الگوپردازی سبک زندگی اسلامی پرداخته شده است. روش پایه در این پژوهش، روش کیفی نوینی است که با روشهای سنتی مطالعات اسلامی بهصورت متوالی ترکیب میشود. برپایۀ این راهبرد، پژوهشگر در مرحلۀ نخست، با استفاده از روش نظریهسازی دادهبنیاد، که رویکردی توصیفی و منطقی استقرایی دارد، به کشف و ترسیم الگوی سبک زندگی موجود در قالب پدیدۀ اجتماعی مدنظر، از میدان پدیده میپردازد. در مرحلۀ بعد، روح سبک زندگی اسلامی از منابع معتبر دینی و نیز یافتههای یقینی تجربی، برابر با الگوی واقعی بهدستآمده، استخراج میشود. سپس، پژوهشگر با حرکتی بازگشتی، روح استخراجشده را در کالبد الگوی سبک زندگی موجود میدماند و درنهایت، الگویی روزآمد از سبک زندگی اسلامی پدیدۀ منظور ارائه میدهد. مسئلهمحوری و مراجعۀ پرسشگرانه به دین براساس نیازهای واقعی، از برتریهای روش پیشنهادی است. مهمترین وجه نوآوری این روش برخورداری همزمان از دادههای میدانی و دادههای اسنادی اسلامی و ایجاد ارتباط بین «آنچه هست» و «آنچه باید باشد» است.https://journal.manaviyat.ir/article_135851_8806eb3a7f195213446589d2abdeabd7.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31016220210219A psychological approach to entertainment and leisureرویکردی روانشناختی به سرگرمی و فراغت103124135855FAسیدحسین شرفالدیندانشیار گروه علوم اجتماعی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس)، قم، ایران.Journal Article20180228As the most important and long-standing needs of human beings, leisure and entertainment have always been satisfied in special ways and in accordance with the interests, tastes, facilities and environmental capacities. Different dimensions are conceivable for the need of entertainment and leisure. The passage of time and environmental changes have changed the way we meet and satisfy this need like other phenomena. Leisure time today has become one of the public opportunities that is relatively independent of work processes and formal activities and strongly demands policy-making, planning, preparation and allocation of facilities. Influenced by some profound changes, the modern industrial world has expanded the leisure time of the masses and a strong need to support it in any way possible. Most of the activities provided to actualize this capacity fall under the heading of "entertainment and recreation". Due to their many dimensions, entertainment and recreation have attracted a range of interpretive and explanatory theories with a variety of approaches. Using the documentary method and reflecting on the theories presented theoretically, this article intends to analyze theoretically the psychological dimensions of this action.یکی از نیازهای اساسی و دیرپای انسان، که عمری به بلندی عمر بشر دارد، و همواره به گونههای ویژه، متناسب با علاقهها و سلیقهها و امکانات و ظرفیتهای محیطی، پاسخ یافته است. نیاز به سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت از جنبههای گوناگونی برخوردار است. نحوۀ تعامل با این نیاز و ارضای آن نیز همچون دیگر پدیدهها به مرور زمان و به تبع دیگر تغییرات محیطی، دستخوش تغییر شده است. اوقات فراغت امروزه به یکی از فرصتهای همگانی تبدیل شده که بهنسبت مستقل از روندهای عادی کار و تلاش رسمی است و بهشدت سیاستگذاری و برنامهریزی، تمهید مقدمات و تخصیص امکانات نیاز دارد. جهان صنعتی مدرن تحتتأثیر برخی تحولات عمیق، بسط زمان فراغت تودهها و احساس نیاز شدید به پوشش آن به شیوههای ممکن و مقدور را موجب شده است. بخش بزرگی از فعالیتهای تمهیدشده برای پر کردن این ظرفیت، زیر نام «سرگرمی و تفریح» جای میگیرد. سرگرمی و تفریح بهدلیل بسیاری ابعاد و زوایا، طیفی از نظریههای تفسیری و تبیینی با رویکردهای گوناگون را به خود معطوف داشته است. این نوشتار درپی آن است تا بهصورت نظری و با بهرهگیری از روش اسنادی، ابعاد روانشناختی این کنش را با تأمل در نظریههای ارائهشده واکاوی و تحلیل کند.https://journal.manaviyat.ir/article_135855_5178a91edeef1c18c912bf3e1de013f9.pdfدکتر محمّدتقی فعّالیپژوهشنامه سبک زندگی2476-31016220210219Therapeutic Lifestyle regulation: A Short-Term Intervention to Prevent and Treat Anxiety Based on Multidimensional God-oriented Spiritual Therapy1تنظیم درمانگرانۀ سبک زندگی: یک مداخله کوتاهمدت برای پیشگیری و درمان اضطراب بر اساس درمان چندبعدی معنوی خداسو125141135839FAامین جانبزرگیکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.مسعود جانبزرگیاستاد گروه روانشناسی پژوهشگاه علوم رفتاری حوزه و دانشگاه، قم، ایران.Journal Article20210407As a factor involved in health or a psychological disorder, lifestyle is very important. Lack of lifestyle regulation on the one hand causes mental disorder and on the other hand prolongs and exacerbates psychological disorders. The purpose of this study is to identify the intervention method for lifestyle regulation that is the result of clinical experience. The research data were collected based on a lifestyle questionnaire (prepared for this purpose), clinical observation, Cattell anxiety test and religious texts, and analyzed quantitatively and qualitatively. This study was conducted in a ten-session protocol in which, on the one hand, people practice the gradual method of physical-mental relaxation and on the other hand, they balance their lifestyle.<br />Lifestyle intervention in several general actions (sleep, food, sports, health, and sex), mind management and relationship management is the focus of this program and is based on the Janbozorgi and Noori clinical program that has been used for clients for years. The program was implemented on 42 anxious clients volunteering to participate in the group program, and the results were reported. According to the results, lifestyle regulation protocol as a group treatment method for anxiety is valid both from the perspective of experts and clinically, and can activate the spiritual aspect of lifestyle in people at a high level. This can significantly reduce people's anxiety at the personality level and prevent the return of psychological disorder; the relaxation gained from lifestyle regulation helps to alleviate psychological problems. In addition, in this program, manifest and latent anxiety, social anxiety (factor L) and self-blame (factor O) are significantly reduced, and the power of "ego" (factor C), self-awareness (factor Q3) and mental peace (Factor Q4) have increased significantly.<br />As a result, therapeutic lifestyle regulation based on God-oriented spiritual therapy can have both balancing and transcending aspects.سبک زندگی به عنوان عاملی زمینهساز برای سلامت یا اختلال روانی اهمیت زیادی دارد. عدم تنظیم سبک زندگی از یکسو زمینه را برای اختلال روانی فراهم میکند و از سوی دیگر باعث تداوم و تشدید اختلال روانشناختی میشود. هدف پژوهش حاضر، معرفی روش مداخله برای تنظیم سبک زندگی است که بر اساس تجربۀ بالینی حاصل شده است.<br />این مطالعه در یک پروتکل دهجلسهای صورت گرفته است که در آن از یکسو افراد روش تدریجی تنشزدایی بدنی- ذهنی را تمرین میکنند و از سوی دیگر سبک زندگی خود را متعادل میکنند. این برنامه، مداخلۀ سبک زندگی را در چند بخش کنشهای کلی، مدیریت ذهن و مدیریت روابط مورد توجه قرار داده است و بر اساس برنامۀ بالینی جانبزرگی و نوری تنظیم شده است که سالها برای مراجعان مختلف استفاده شده است. برنامۀ گفتهشده برای 42نفر از مراجعان مضطرب که داوطلب شرکت در برنامه گروهی بودند، اجرا و نتایج آن گزارش شده است. <br />نتایج نشان داد که پروتکل تنظیم سبک زندگی در قالب یک روش درمان گروهی برای اضطراب، هم از نظر کارشناسان و هم از نظر بالینی، اعتبار لازم را دارد و میتواند در سطح بالایی، بُعد معنوی سبک زندگی را در افراد فعال کند. تنظیم سبک زندگی با فعالسازی بعد معنوی، میتواند اضطراب افراد را در سطح شخصیت بهطور معناداری کاهش دهد و از عود اختلال روانشناختی پیشگیری کند؛ آرامش ناشی از این تنظیم نیز به رفع مشکلات روانشناختی کمک میکند. همچنین در این برنامه، اضطراب آشکار و پنهان، اضطراب اجتماعی (عامل L) و خودسرزنشگری (عامل O)، بهطور معناداری کاهش یافته و قدرت «من» (عامل C)، هشیاری نسبت به خود (عامل Q3) و آرامش روانی (عامل Q4) بهطور معنادار افزایش داشته است. <br />در نتیجه تنظیم درمانگرانۀ سبک زندگی بر اساس درمان معنوی خداسو، میتواند هم جنبۀ تعادلبخش و هم تعالیبخش داشته باشد.https://journal.manaviyat.ir/article_135839_b697db7d3cd956591945ea0af9b38402.pdf