ORIGINAL_ARTICLE
سبک زندگی در پرتو قرآن
اگر بپذیریم که زندگی انسان بهصورت یک سبک، نظام و مدل منسجم صورتبندی میشود و در هر نظام و سبک زندگیای، مجموعهها و عناصری را ادیان ارائه دادهاند، میتوان مسئله این تحقیق را اینگونه صورتبندی کرد که نظام و سبک زندگی موردنظر اسلام بر اساس آیات قرآن چگونه سبکی خواهد بود. در این تحقیق بهظاهر آیات قرآن و پارهای از روایات مرتبط، برای به دست آوردن سبک مؤمنانه زندگی و به تفسیر آیات برای تأیید و مستند کردن آن (سنجش اعتبار و پایایی دادهها) مراجعه میشود. در این تحقیق، استنباط و استخراج سبک زندگی از آیات و روایات مرتبط و تفسیری (بر اساس روش ترکیبی تفسیر موضوعی، تحلیل محتوا و نظریه زمینهای) هدف است. مراحل روش این تحقیق بهقرار زیر است: 1. استخراج آیات و عملیات مفهومپردازی نخستین و متمرکز؛ 2. مقولهبندی مفاهیم متمرکز؛ 3. تعیین سازههای اصلی و نقش آنها؛ 4. برقرار کردن پیوندهای منطقی بین مقولههای انتخابی و سازهها بهطور نظاممند در یک مدل نظری. نتیجه به دست آمده از بررسی آیات تأییدکننده یک مدل فرآیندی از زندگی است که شامل عوامل زمینهای، مؤلفههای فردی، مؤلفههای اجتماعی و فعالیتهای گوناگون اجتماعی است.
https://journal.manaviyat.ir/article_83028_a93683f6de80399c1eb30131ae2f494b.pdf
2019-02-20
9
39
سبک قرآنی زندگی
ارتباطات اجتماعی
آرمانگرایی
فرهنگپذیری
مجید
کافی
mkafi@rihu.ac.ir
1
دانشآموخته حوزه علمیه، استادیار و مدیر گروه جامعهشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن مجید.
1
آدلر، آلفرد. روانشناسی فردی. ترجمه حسن زمانی شرفشاهی. 1370. بیجا. تصویر.
2
آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی. 1366. غرر الحکم و درر الکلم. (1 جلدی). قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
3
اباذری، یوسفعلی و حسن چاوشیان. 1381. از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی: رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناختی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی 10 (20).
4
ابن بابویه، محمدبن علی. الامالی. مترجم ابوالفضل هدایتی. 1389. تهران: نسیم کوثر.
5
ـــــــــــــ. الخصال المحموده و المذمومه. ترجمه صادق حسنزاده. 1384. تهران: ارمغان طوبی.
6
ابن حنبل، احمد بن محمد. بیتا. مسند الامام احمد بن حنبل. بیروت: دار صادر.
7
ابن شعبه، حسن بن علی. تحف العقول عن آلالرسول 9. تصحیح علیاکبر غفاری و ترجمه خلیل کمرهای. 1369. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
8
ارونسون، الیوت. روانشناسی اجتماعی. ترجمه حسین شکرکن. 1389. تهران: رشد. ویرایش هشتم.
9
استراس، آنسلم و جولیت کوربین. اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. 1385. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10
بارکر، کریس. مطالعات فرهنگی: نظریه و عملکرد. ترجمه مهدی فرجی. 1387. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
11
بدار، لوک و ژوزه دزیل. روانشناسی اجتماعی. ترجمه حمزة گنجی. 1381. تهران: ساوالان.
12
پارسا، محمد. 1368. زمینه روانشناسی: روانشناسی عمومی. تهران: بعثت.
13
دیلمی، حسن بن علی. ارشاد القلوب. ترجمه عباس طباطبایی. 1372. تهران: دفتر انتشارات اسلامی.
14
روشبلاو اسپانل، آنماری و ادیل بورفیون. روانشناسی اجتماعی: مقدمهای بر نظریهها. آیینها در وانشناسی اجتماعی. ترجمه محمد دادگران. 1371. تهران: مروارید.
15
علی بن ابیطالب. بیتا. نهجالبلاغه. گردآورنده محمد بن حسین شریف الرضی. محقق صبحی صالح. قم: مؤسسة دارالهجرة.
16
فاضلی، محمد. 1382. مصرف و سبک زندگی. تهران: صبح صادق.
17
کافی، مجید. 1397. سبک زندگی بر اساس تفسیر موضوعی قرآن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
18
کاویانی. 1391. سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
19
کلینی، محمد بن یعقوب. 1413. اصول الکافی. مصحح محمدجواد آلفقیه. بیروت: دار الاضوا.
20
لیندلف، تامس و برایان تیلور. روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات. ترجمه عبدالله گیویان. 1388. تهران: همشهری.
21
مجلسی، محمد باقر. 1403 ق. بحارالانوار. بیروت. دار احیاء التراث العربی.
22
محمد بن عبدالله. نهج الفصاحه. ترجمه و تصحیح ابوالقاسم پاینده. 1385. تهران: خاتم الانبیاء.
23
محمدپور، احمد. 1389. ضد روش. منطق و طرح در روششناسی کیفی. تهران: جامعهشناسان.
24
محمدی، بیوک. 1387. درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
25
محمّدی ریشهری، محمد. 1419 ق. میزان الحکمة. چاپ دوّم. بیروت: دارالحدیث.
26
________________. میزان الحکمة. ترجمه حمیدرضا شیخی. 1388. قم: مرکز تحقیقات دارالحدیث. چاپ چهارم.
27
مسلم بن الحجاج. 1397 ق. الصحیح مسلم. بیروت: دار الکتاب العلمیة.
28
مهدویکنی، سعید. «مفهوم سبک زندگی و گسترة آن در علوم اجتماعی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی.
29
___________. 1387. مفهوم «سبک زندگی» و گستره آن در علوم اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی 1.
30
___________. 1386. دین و سبک زندگی. تهران: دانشگاه امام صادق 7.
31
نسایی، احمد بن علی. بیتا. سنن النسایی. حاشیه نویس محمد بن عبدالهادی السندی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
32
Bocock, R. 1992. “Consumption and Lifestyles”. In Robert Bocock & Kenneth Thompson (Eds). Social and Cultural Forms of Modernity. Open University Press.
33
Chaney, David. 1994. The cultural Turn. New York. Routledge.
34
Evanse, D. & T. Jackson. 2007. Towards a Sociology of Sustainable Lifestyles. University of Surrey.
35
Sobel, Michael. and peter H. rossi. "lifestyle and sociological thought" from lifestyle and social structure.
36
Sobel, Michael. 1981. Life style Expenditure in comtem porary American: Relations bet ween stratification and culture. American behavioral scientist 26 (4): 521- 533.
37
ORIGINAL_ARTICLE
قواعد رفتاری در اقتصاد اسلامی؛ مفهوم، ویژگیها، رویکردهای نظری و مبانی عملی
هدف اقتصاد اسلامی، تثبیت و قاعدهمند شدن رفتارهای اقتصادی، در چارچوب هنجارهای اسلامی است: «لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»؛ بنابراین، بررسی مفهوم و ویژگیهای قواعد رفتاری و تبیین مبانی و رویکردها به آن در بخشهای مختلف اقتصاد اسلامی، ضرورت دارد. مقاله حاضر، با بهرهگیری از ابزارهای تحلیل فقهی و اقتصادی، این دغدغه را دنبال میکند. طبق یافتههای تحقیق، قاعده رفتاری، معادل مفهوم «معروف» در شریعت است و میتوان برای آن شش ویژگی برشمرد: معناداری، ثبات نسبی و پویایی تدریجی، ابتنا بر احساس نیازِ ناشی از باورها و عواطف، اتکا به تثبیت سازوکار و زمینههای نهادی، امکان تحقق آگاهانه یا خودجوش و قابلیت قضاوت. در اقتصاد هنجاری اسلامی، قواعد رفتاری در چارچوب الگوهای پویا، ضوابط شرعی باثبات و سیاستهای متغیر ارائه میشود. در اقتصاد اثباتی اسلامی، قواعد رفتاری در قالب کشف سازوکارهای موجود، تعیین نسبت آن با هنجارهای اسلامی و استظهار رفتارهای مکلفین شناخته میشود. در اقتصاد سیاستی اسلامی، مبتنی بر ضوابط شریعت در رفتارسازی، الگوهای تثبیت یا تغییر قواعد رفتاری متناسب با هنجارهای اسلامی، جستجو میشود. قواعد رفتاری اقتصادی مدنظر اسلام، متکی بر مبانی دینی چون استخلاف و استعمار در تولید، تسخیر و اخوّت در توزیع و اعتدال و کفاف در مصرف، قابل تحقق است.
https://journal.manaviyat.ir/article_81379_028b34ce0f48b00c7627444ce9573531.pdf
2019-02-20
41
64
قاعده رفتاری
معروف
اقتصاد اسلامی
هنجاری
اثباتی
سیاستی
محمد جواد
قاسمی اصل
ghasemi2561@anjomedu.ir
1
دانشجوی دکتری اقتصاد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
نهجالبلاغه
2
آملی، میرزا محمدتقی. 1380 ق. مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی. تهران: مولف.
3
امام خامنهای، سید علی. 1389. رساله اجوبة الاستفتائات. تهران: پیام عدالت.
4
امام خمینی «قدسسره»، سید روحالله. 1378. توضیح المسائل. قم: دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم.
5
همو. 1424 ق. توضیح المسائل (محشی). قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ هشتم.
6
انصاری، مرتضی. 1415 ق. کتاب المکاسب. قم: کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری.
7
باتلر، ایمون. اندیشههای سیاسی و اقتصادی هایک. ترجمه فریدون تفضلی. 1387. تهران: نشر نی.
8
پیغامی، عادل و حامد سعیدی صابر. 1388. اقتصاد هترودوکس. تهران: دانشگاه امام صادق 7.
9
جداری عالی، محمد. 1394. مدل اسلامی اخلاق مصرف. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
10
جمعی از محققان. 1389. فرهنگنامه اصول فقه. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. چاپ دوم.
11
چاونس، برنارد. اقتصاد نهادی. ترجمه محمود متوسلی، علی نیکونسبتی و زهرا فرضیزاده. 1390، تهران: دانشگاه تهران.
12
حرّعاملی، محمدبنحسن. 1409 ق. وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة. قم: مؤسسة آلالبیت.
13
حمیری، عبداللهبنجعفر. بیتا. قرب الاسناد. تهران: کتابفروشی نینوا.
14
خویی، سیدابوالقاسم. 1418 ق، موسوعة الإمام الخوئی. قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی.
15
دادگر، یدالله. 1396. الگوهای اقتصاد رفتاری و ظرفیت تغییر رویکرد حاکم. اقتصاد تطبیقی 4(2): 69-88.
16
ریچلز، جیمز. فلسفه اخلاق. ترجمه آرش اخگری. 1389. تهران: حکمت. چاپ دوم.
17
صدر، محمدباقر. 1417 ق. بحوث فی علم الاصول. قم: مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهلبیت.
18
همو. 1421 ق، المدرسة القرآنیة. قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر.
19
همو. 1424 ق، الأسلام یقود الحیاة. بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
20
همو. 1382. اقتصادنا. قم: بوستان کتاب قم. چاپ دوم.
21
طباطبایی، سید محمدحسین. 1417 ق. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ پنجم.
22
قاسمیاصل، محمدجواد. 1397. «بررسی و تحلیل مبانی مشروعیت سیاستگذاری در اقتصاد اسلامی». قم: کاوشی نو در فقه 93، 33-60.
23
کلینی، محمد بن یعقوب. 1407 ق. الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
24
کوهن، پرسایاس. نظریه اجتماعی نوین. ترجمه یوسف نراقی. 1392. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ دوم.
25
گری، جان. فلسفه سیاسی فون هایک. ترجمه خشایار دیهیمی. 1379. تهران: طرح نو.
26
لیتل، دانیل. تبیین در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالکریم سروش. 1388. تهران: صراط. چاپ پنجم.
27
محسنی، منوچهر. 1388. مقدمات جامعهشناسی. تهران: دوران. چاپ بیستوپنجم.
28
مصباح، محمدتقی. 1368. آموزش فلسفه. قم: سازمان تبلیغات اسلامی.
29
همو و همکاران. 1390. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
30
مطهری، مرتضی. 1377. مجموعه آثار. تهران: صدرا.
31
مظفر، محمدرضا. 1374. اصول الفقه قم: اسماعیلیان. چاپ هفتم.
32
همو. 1420 ق، المنطق. قم: دارالفکر.
33
معلمی، حسن. 1384. فلسفه اخلاق. قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
34
مکارم، ناصر. 1411 ق، القواعد الفقهیة. قم: مدرسة الإمام علیبنأبیطالب 7. چاپ سوم.
35
همو. 1390. ترجمه قرآن کریم. قم: مدرسة الإمام علیبنأبیطالب 7. چاپ ششم.
36
مکناوتن، دیوید. بصیرت اخلاقی. ترجمه محمود فتحعلی. 1380. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
37
وان، کارن ایورسن. علم اقتصاد اتریشی. ترجمه غلامرضا آزاد (ارمکی) و امیر آزاد (ارمکی). 1385. تهران: نشر نی.
38
وینچ، پیتر. ایده علم اجتماعی و پیوند آن با فلسفه. ترجمه زیرنظر «سمت». 1386. تهران: سمت. چاپ دوم.
39
هایک، فریدریشفون. قانون، قانونگذاری و آزادی. ترجمه مهشید معیری و موسی غنینژاد. 1380. تهران: طرح نو.
40
ORIGINAL_ARTICLE
روند گفتمانسازی سبک زندگی رهبر الهی در جامعه (با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی))
سبک زندگی رهبران الهی در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی بر پایه آموزههای قرآن و سنت است و الگویی مناسب برای تمامی افراد جامعه اسلامی است. در مدل گفتمانسازی سبک زندگی رهبر الهی تا گفتمان غالب جامعه گردد، نخست، ارزشمندی موضوع گفتمان شناسانده میشود، سپس تلاش میشود آن ارزش با استفاده از سه راه حکمت، موعظه و مجادله ـ که همگی در راستای تبیین عالمانه منطقیِ سخن است ـ به معرفت عمومی تبدیل گردد، آنگاه، با ایجاد دغدغه و به فکر واداشتن افراد، آن معرفت به فکر رایج و باور عمومی بدل شود، در گام بعدی، با استفاده از مسیریابی چشمهای و ایجاد یک جریان فکری در جامعه به دست نخبگان و خواص و اندیشمندان جامعه، تغییر در رفتار آحاد جامعه زمینهسازی شود و از دل آن باور، رفتاری ویژه بجوشد و درنهایت، این رفتارهای ویژه، با تأکید و تکرار، بدل به فرهنگ اجتماعی گردد. راهکارهایی که برای فراگیر شدن یک گفتمان در سطح جامعه پیشنهاد میشود عبارت است از: ارائه تعریف واضح، بهرهگیری از معانی همتراز، واژهسازی، نهادسازی، شاخصسازی کیفی، معرفی افراد شاخص، پاسخگویی به گفتمانهای معارض، استمرار در انتقال پیام، ارائه منطق مستحکم انقلاب، استفاده از مشارکت عمومی در خلق پیام و اقدام نامتقارن. روش تحقیق در این پژوهش توسعهای است و روش گردآوری، طبقهبندی و تحلیل اطلاعات در آن توصیفی ـ تحلیلی است.
https://journal.manaviyat.ir/article_83030_9a9451db1b1c3aeb2682f8a5069ebc96.pdf
2019-02-20
65
82
گفتمانسازی
سبک زندگی
رهبر الهی
مسیریابی چشمهای
واژهسازی
شاخصسازی
جنگ نامتقارن
علیرضا
صداقت
sedaghatnoor@gmail.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام) و دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
رضایی اصفهانی
rezaee.quran@gmail.com
2
استاد گروه قرآن و حدیث، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران
AUTHOR
ابن ابیالجمهور احسائی، محمد بن زینالدین. 1405 ق. عوالی اللئالی. قم: سیدالشهداء.
1
ابن شهرآشوب مازندرانی، محمدبنعلی. 1379. مناقب آل أبی طالب (علیهم السلام). قم: علامه.
2
ابن منظور، محمد بن مکرم. 1414 ق. لسان العرب. چ 3. بیروت. دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر.
3
اربلی، علی بن عیسی. 1381 ق. کشف الغمه فی معرفة الائمة. تبریز: بنیهاشمی.
4
آریانپور، عباس و منوچهر. 1385. فرهنگ انگلیسی به فارسی. چ 6. تهران: جهانرایانه.
5
انوری، حسن. 1381. فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن.
6
پارسا، محمد. 1383. زمینه نوین روانشناسی. چ 20. تهران: بعثت.
7
جعفری، زهرا. 1389. «روش تحلیل گفتمان». کتاب ماه علوم اجتماعی 14(25): 64-75.
8
حرّانی، حسن بن علی بن شعبه. 1404. تحف العقول. تحقیق علیاکبر غفاری. چ 2. قم: جامعه مدرسین.
9
حر عاملی، محمد بن حسن. 1409. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسة آل البیت.
10
حسینی تهرانی [علامه]، سید محمدحسین. 1428 ق. امامشناسی [ج 9]. مشهد: علامه طباطبایی.
11
خامنهای، سید علی. 1380. عطر شهادت در کلام ولایت. تهران: بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
12
دهخدا، علیاکبر. 1377. لغتنامه دهخدا. چ 2. تهران: دانشگاه تهران.
13
دیلمی، حسن بن محمد. 1412 ق. إرشاد القلوب إلی الصواب. قم: شریف رضی.
14
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1378 ق. المفردات فی غریب القرآن. تهران: المکتبة المرتضویة.
15
سالاری، محمدمهدی. 1396. «جایگاه واژهسازی و نهادسازی در تأسیس تمدن بزرگ اسلامی». پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی سید علی خامنهای (مد ظله العالی)، دسترسی در: http://farsi.khamenei.ir/others-article?id=23036.
16
شریف رضی، محمد بن حسین. 1414. نهج البلاغه. تحقیق صبحی صالح. قم: هجرت.
17
شریفی، احمدحسین. 1391. همیشه بهار (اخلاق و سبک زندگی اسلامی). قم: معارف.
18
شوشتریزاده، شهناز. 1382. بررسی تأثیر آموزش رفتارهای سلامتی بر تغییر روش زندگی مبتلایان به بیماری عروق کرونر قلب مراجعهکننده به بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1382. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. پایاننامه کارشناسی ارشد.
19
طباطبایی [علامه]، سید محمدحسین. 1374. المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. چ 5. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
20
طبرسی، احمد بن علی. 1403 ق. الإحتجاج علی أهل اللجاج. مشهد: مرتضی.
21
طریحی، فخرالدین بن محمد. 1375. مجمع البحرین. چ 3. تهران: مرتضوی.
22
فاضلی، محمد. 1382. مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
23
قائمینیا، محمدرضا. 1387. «روش تربیتی تذکر در قرآن کریم»، دوفصلنامه تربیت اسلامی، ؟
24
قجری، حسینعلی و جواد نظری. 1392. کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی. تهران: جامعهشناسان.
25
کاویانی، محمد. 1391. سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
26
کرباسیان، قاسم. 1396. «گفتمان». پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام). فرهنگ علوم اسلامی و انسانی. دسترسی در: http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=45811.
27
کلانتری، عبدالحسین. 1391. گفتمان از سه منظر زبانشناختی، فلسفی و جامعهشناختی. تهران: جامعهشناسان.
28
کلینی، محمد بن یعقوب. 1365. الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیة.
29
مجلسی، محمدباقر. الف 1404 ق. بحارالأنوار الجامعه لدررالاخبار الائمه الاطهار. بیروت، مؤسسة الوفاء.
30
مجلسی، محمدباقر. ب 1404 ق. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
31
محسنی، محمدجواد. 1391. «جستاری در نظریه و روش تحلیل گفتمان فرکلاف». معرفت فرهنگی اجتماعی 3 (11): 63-86.
32
مطهری، مرتضی. بیتا. مجموعه آثار. برگرفته از نرمافزار مجموعه آثار شهید مطهری. علوم کامپیوتری نور.
33
مهدوی کنی، محمدسعید. 1387. دین و سبک زندگی. چ 2. تهران: دانشگاه امام صادق 7.
34
نوری، حسین بن محمدتقی. 1408 ق. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسه آلالبیت.
35
ORIGINAL_ARTICLE
نظام موضوعات و مفاهیم نظریه سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره علوی (علیه السلام) با تأکید بر نهجالبلاغه
پژوهش حاضر با هدف تدوین مبانی نظریه سبک زندگی علوی و با این سؤال اساسی که آموزهها، مؤلفهها و مفاهیم سیره و سبک زندگی علوی چیست؟ انجام شده است. به دلیل استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد، مدل مفهومی و فرضیه مطرح نشد. در این تحقیق، برای هر نکته کلیدی از متون مربوط به سیره علوی (علیه السلام) کدی معین گردید. سپس با مقایسه کدها، مفاهیم کلیتر شکل گرفت. از مقایسه مفاهیم با یکدیگر، مقولهها و متغیرها (پایههای اصلی نظریه) به دست آمد. مطابق با یافتهها، نظریه تدوینشده، شامل چهار زمینه اصلی ارتباطات آدمی (رابطه هر فرد با خودش، خدا، خلق و خلقت) میشود که دربرگیرنده همه ابعاد زندگی اوست. تدوین این نظریه در راستای بومیسازی نظریههای علوم انسانی و کمکی به دانش نظری و کاربردی برای کشور خواهد بود؛ بنابراین اگر اندیشه، احساس و رفتار انسان در روابط چهارگانه فوق، اسلامی- علوی و اصلاح شود، بهبود زندگی، خوشبختی دنیا و سعادت آخرت را در پی خواهد داشت. پس پیشنهاد میشود در زندگی ماشینی، مادی و غربی دنیای معاصر، الگوی سبک زندگی علوی موردتوجه قرار گیرد.
https://journal.manaviyat.ir/article_81380_8381c11fa742afcd05bd51dba434a9e3.pdf
2019-02-20
83
110
سبک زندگی
سیره علوی (علیه السلام)
نهجالبلاغه
جواد
یارعلی
yaralijavad2017@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
مهرداد
کلانتری
m.kalantari@edu.ui.ac.ir
2
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسندهی مسئول)
AUTHOR
حمیدطاهر
نشاط دوست
h.neshatdoost@edu.ui.ac.ir
3
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
حمیدرضا
عریضی
h.oreyzi@edu.ui.ac.ir
4
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
آخوندی، مصطفی. 1384. الگوی غذا و تغذیه بر اساس رهنمودهای اسلامی. تهران: انتشارات نمایندگی ولیفقیه در سپاه. پژوهشکده تحقیقات اسلامی.
1
اکستین، دانیل و روی کرن. 2009. ارزیابی و درمان سبک زندگی. ترجمه حمید علیزاده و همکاران 1389. اهواز: نشر رسش.
2
بهرامی، جلیل. 1392. مقالهای کامل در مورد سبک زندگی اسلامی. خرداد 5 (9): 81-102.
3
پارک ج، پارک کی. 1383. کلیات خدمات بهداشتی. پزشکی اجتماعی. ترجمه حسین شجاعی تهرانی. تهران: سماط.
4
داناییفرد، حسن، سید مهدی اوانی، و عادل آذر. ۱۳۸۳. روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار، اشراقی. چاپ اول.
5
پور نقاش تهرانی، سعید و زهرا حسین زاده. 1397. مقایسه سرشت و منش در مردان سیگاری و غیر سیگاری. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 9 (1): 59-71.
6
داناییفرد، حسن. ۱۳۸۴. تئوریپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهومسازی تئوری بنیادی. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار ۱۱: 57-70.
7
داناییفرد، حسن و ابوذر زنگویینژاد. ۱۳۹۰. تئوری شایستهسالاری مدیریتی بر مبنای استراتژی تئوری داده بنیاد: برداشتی از نهجالبلاغه. مجله دانشور رفتار 18 (۴۷-۱): 243-264.
8
رفیعیفر، شهرام. 1384. ارتقاء سلامت (تاریخچه، مبانی، رویکردها، راهکارها). تهران: انتشارات مهر راوش.
9
رابطی، رئوف. ۱۳۸۰. شایستهسالاری در دستگاههای دولتی. نشریه تعاون.
10
رجبی، سوران و نزهتالزمان مرادی. 1396. اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی بر کاهش علائم سلوک کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 8 (4): 13-36.
11
زهراکار، کیانوش. 1384.بررسی رابطه بین دینداری و سلامت روانی. اندیشه شاهد. 3 (۱): 279-290.
12
عزیزی، رضا، مجید یوسفی، ذکرالله مروتی، و طاهره الهی. 1397. اثر آموزش ذهن آگاهی بر عواطف مثبت و منفی و پیچیدگی عاطفی: بررسی تغییرات در طول زمان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 9 (1): 39-58.
13
قدمپور، عزتالله، حمیده اداوی، و سمیه روشن نیا. 1396. تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 8 (4): 51-67.
14
کیهان، جواد و نازیلا آهنگری اندریان. 1396. الگوی علی روابط بین خودشناسی انسجامی، سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 8 (4): 109-125.
15
محبوبخواه، فرهاد و یوسف بیگزاده. 1397. بررسی رابطه منابع قدرت مدیران با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی کارکنان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 9 (1): 117- 135.
16
مرادی اورگانی، عیسی، مریم فاتحیزاده، احمد احمدی، و عذرا اعتمادی. 1397. تأثیر درمان بین فردی فراشناختی بر کیفیت زناشویی مرد خودشیفته: مطالعه موردی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی 9 (1): 1-24.
17
نقیبی، فوزیه، ناهید گلمکانی، حبیبالله اسماعیلی، و فاطمه محرری. 1392. بررسی ارتباط سبک زندگی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دختران نوجوان دبیرستانهای شهرستان مشهد. تهران: سمینار کشوری کیفیت زندگی و ارتقاء سلامت.
18
یارعلی، جواد و همکاران. ۱۳۹۴. بررسی ارتباط افسردگی با نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان. ایران. http://www.civilica.com/Paper- EPSCONF02- EPSCONF02_ 0527.html.
19
Adler, A. 1929. The Science of Living. New York: Greeberg Publishers, Inc
20
Aghili, M. & Venkatesh Kumar G. 2008. Relationship between Religious Attitude and Happiness among Professional Employees. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology 34(5): 66-69.
21
Daengbuppha, J. & Hemmington, N. & Wilkes, K. 2006. Using grounded theory to model visitor experiences at heritage sites, qualitative market research: an international journal 9(4): 367-388
22
Douglas, D. 2006. Intransivities of managerial decisions: a grounded theory case, management decision 44(2): 259-275.
23
Glaser, B & Straus, A. 1967. the discovery of grounded theory, Adline publishing Co. Chicago, il.
24
Goulding, C. 1998. Grounded theory: the missing methodology on the interpretivist agenda, qualitative market research: an international journal 1(1): 7-50.
25
Goulding, C. 2005. Grounded theory, ethnography and phenomenology. European journal of marketing 39(3/4): 294-308.
26
Goulding, C. 2002. Grounded theory: a practical guide for management, business and market researchers, first published, Sage publications Ltd
27
Hirdchman, E.C. & Thompson, C.J. 1997. Why media matter: understanding of consumer’s relationships with advertising and mass media, journal of advertising 26(1): 43-60.
28
Locke, K. 1996. Rewriting the diacovery of grounded theory after 25 years? Journal of management inquiry 5(3): 239-245.
29
Macri, D. & Tagliaventi, M. & Bertolotti, F. 2006. A grounded theory for resistance to change in a small organization, journal of organizational change management 15(3): 292-310.
30
Nabavi, S. 2016. Predict of student s healthy... Isfahan. Iran. http://www.civilica.com/Paper-CPHE02 -CPHE02_065.html. [In Persian].
31
Okstin, D. & Kron, R. 2009. Evaluate & lifestyle therapy. Translate by Alizadeh, H. (2010). Published by rasesh. Ahvaz. Iran. [In Persian].
32
Pettigrew, S. 2002. A grounded theory of beer consumptionhn Australia, qualitative market research: an international journal 5(2): 112-122.
33
Strauss, A. & Corbin, J. 1994. Grounded theory methodology: an overview in Denzin and Lincoln (Eds), Handbook of qualitative research, N.P: Sage publications.
34
Thirlaway, K. Upton, D. 2009. The Psychology of Lifestyle: Promoting Healthy Behavior. Routledge: NewYork.
35
Trim, P. & Lee, Y. 2004. A reflection on theory building and the development of management knowledge, management decision 42(3/4): 473-480.
36
Viviana, M. Wuthrich & Ronald, M. Rapee. 2013. Centre for Emotional Health, Department of Psychology, Macquarie University, Sydney 2109. Australia Behaviour Research and Therapy 51(4): 779-786.
37
Wang, W. Chun. Salmon, J. Marita, S. Ball, K. Crawford, A. & David, S. A. 2014. McNaughtonaa Centre for Physical Activity and Nutrition Research, School of Exercise and Nutrition Sciences 77(1): 41– 46. Contents lists available at ScienceDirect.
38
Witt, A. Hedlund, Boer, d. Joop & Boersema, J. Jan. 2014. Institute for Environmental Studies, Environmental Policy Analysis, VU University Amsterdam, De Boelelaan 1087, 1081 HV Amsterdam, the Netherlands. Journal of Environmental Psychology 37 (2): 40-54.
39
Yarali, J. Kalantari, M. Mokhtari, A. & Mohamadi, Z. 2015. The relationship between student s depression & religion s attitude. Ihsfahan. Iran. http://www.civilica.com/Paper- EPSCONF02- EPSCONF02_ 0527.html. [In Persian]
40
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شاخص های ارتباط کلامی با نامحرم با رویکرد سبک زندگی اسلامی
ارتباط کلامی زن و مرد نامحرم بخش مهمی از سبک زندگی اجتماعی است. ضرورت زندگی شهری ایجاب میکند تا زنان و مردان نامحرم در سطحی وسیعتر از گذشته با یکدیگر ارتباط داشته باشند. دین اسلام برای جهتدهی صحیح به این سطح از ارتباط، شاخصهایی را که برگرفته از آموزههای دینی است بر مبنای مفهوم سبک زندگی اسلامی ارائه میدهد. نوشتار حاضر، با هدف پاسخ به این سؤال که «شاخصهای کلامی ارتباط با نامحرم از منظر آیات و روایات کدام است؟» ضمن تبیین مفهوم سبک زندگی، شاخصهای مربوط به این ارتباط را در بعد اجتماعی موردبررسی قرار داده است. این تحقیق در مقام گردآوری به روش کتابخانهای و در مقام داوری به روش توصیفی-تحلیلی به این شاخصها درباره لحن و محتوای کلام با نامحرم دست یافت: پرهیز از لحن عاطفی و محتوای کلامی تحریکآمیز، پرهیز از شوخیهای کلامی و صحبتهای خودمانی، مدیریت ارتباط کلامی بهاندازه نیاز و ضرورت و ایجاد ارتباط کلامی در قالبی معروف و شایسته. در اینصورت است که ارتباط کلامی دارای ارزش اخلاقی و موردپسند دین اسلام به وجود خواهد آمد.
https://journal.manaviyat.ir/article_83033_ac7c127df195e351abefb5129312e7df.pdf
2019-02-20
111
125
ارتباط کلامی
سبک زندگی اسلامی
زن و مرد نامحرم
احمد
مرادخانی
ah_moradkhani@yahoo.com
1
استادیارگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
LEAD_AUTHOR
سمیه
رستمی
talieh32@gmail.com
2
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
AUTHOR
محمدرضا
سالاریفر
msalarifar@rihu.ac.ir
3
استادیار گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
AUTHOR
سیدمحمد
شفیعی مازندرانی
smshafiei@yahoo.com
4
استادیارگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابن طیفور، احمد بن ابی طاهر. بیتا. بلاغات النساء. قم: الشریف الرضی.
2
اون هارجی، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون. مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت. 1393. تهران: انتشارات رشد. چاپ هفتم.
3
ایروانی، جواد، رضا وطن دوست، غلامحسین کمیلی، و رضا حقپناه. 1390. فرهنگ روابط اجتماعی در آموزههای اسلامی. مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی. چاپ چهارم.
4
بحرانی، محمد سند. 1429. سند العروة الوثقی- کتاب النکاح. قم: مکتبه فدک.
5
بحرانی، آل عصفور، یوسف بن احمد بن ابراهیم. 1405. الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. چاپ اول.
6
حائری، سید علی بن محمد طباطبایی. 1418. ریاض المسائل. قم: مؤسسة آل البیت. چاپ اول.
7
حر عاملی، محمد بن حسن. 1409. وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آل البیت. چاپ اول.
8
حکیم، سید محسن طباطبایی. 1416. مستمسک العروة الوثقی. قم: مؤسسه دار التفسیر. چاپ اول.
9
خمینی، سید روحالله موسوی. بیتا. تحریرالوسیلة. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
10
دهخدا، علیاکبر. 1377. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
11
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1412. المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دارالعلم. چاپ اول.
12
شبیری زنجانی، سید موسی. 1419. کتاب النکاح. قم: مؤسسه پژوهشی رای پرداز. چاپ اول.
13
صادقی زفره، حسن. 1382. معاشرت زنان و مردان از دیدگاه اسلام. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما. چاپ اول.
14
طاهرینیا، احمد. 1386. ارتباط گفتاری زن و مرد نامحرم از دیدگاه کتاب و سنت. مجله معرفت (122): 113-132.
15
طبرسی، فضل بن حسن. 1372. مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات ناصرخسرو. چاپ سوم.
16
طبرسی، فضل بن حسن، 1377. تفسیر جوامع الجامع. تهران: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم. چاپ اول.
17
طیب، سید عبدالحسین. 1378. اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات اسلام.
18
18. فاضل قانع، حمید. 1393. حوزه روابط اجتماعی بر مبنای سبک زندگی اسلامی. فصلنامه سبک زندگی دینی (1): 7-34.
19
فراهیدی، خلیل بن احمد.1410. العین. قم: نشر هجرت. چاپ دوم.
20
فعالی، محمدتقی. 1394. سبک زندگی رضوی (1) روابط میانفردی. مشهد: انتشارات بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا 7. چاپ اول.
21
فعالی، محمدتقی. 1396. مبانی سبک زندگی اسلامی. قم: انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین. چاپ اول.
22
قرشی، سید علیاکبر. 1412. قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الاسلامیة. چاپ ششم.
23
کرمی، محمدتقی، و سید عبدالرسول علمالهدی. 1394. ارتباط عفیفانه بهمثابه نظریهای فرهنگی- ارتباطی. مجله معرفت فرهنگی اجتماعی (3): 27-48.
24
کلینی، محمد بن یعقوب. 1407. الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیة. چاپ چهارم.
25
بهجت فومنی، محمدتقی. 1428. استفتاءات. قم: دفتر حضرت آیتالله بهجت. چاپ اول.
26
فاضل لنکرانی، محمد. بیتا. قم: انتشارات امیر قلم. چاپ یازدهم.
27
محسنیان راد، مهدی. 1392. ارتباطات انسانی. تهران: انتشارات سروش صداوسیما. چاپ چهاردهم.
28
محمدزاده، زینب. 1395. بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی افراد با رویکرد احادیث رضوی. تحقیقات جدید در علوم انسانی (3): 13-31.
29
مطهری، مرتضی. 1389. مجموعه آثار. تهران: انتشارات صدرا. چاپ اول.
30
معین، محمد. 1387. فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات ساحل. چاپ چهارم.
31
مکارم شیرازی، ناصر. 1424. کتاب النکاح. قم: انتشارات مدرسه امام علی بن ابیطالب 7. چاپ اول.
32
مهدوی کنی، محمدسعید. 1386. مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی (1): 199-230.
33
میر شاه جعفری، ابراهیم، محمدجواد لیاقتدار، حمید مقامی، و مهدی کریمی علویجه. 1389. بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط کلامی با رجوع به منابع و متون اسلامی. دو فصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی (10): 29-44.
34
نجفی، محمدحسن. 1404. جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ هفتم.
35
نوری همدانی، حسین. 1384. جایگاه بانوان در اسلام. تهران: انتشارات مهدی موعود. چاپ سوم.
36
یزدی. سید محمدکاظم. 1419. العروة الوثقی (المحشی). قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. چاپ دوم.
37
یوسفزاده، حسن. 1391. شاخصهای ارتباطات اجتماعی در جامعه اسلامی. تهران: مرکز بررسیهای راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بینالمللی جامعة المصطفی 9. چاپ اول.
38
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای لذتبری سعادتنگر بر اساس منابع اسلامی: تدوین یک مدل مفهومی
درباره آنچه برای مردم احساس شادکامی و سعادتمندی میآورد رویکردهای مختلفی وجود دارد. این موضوع از دیرباز موردتوجه اندیشمندان، فلاسفه و روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی لذتبری سعادتنگر بر اساس متون اسلامی (قرآن و حدیث) انجام شد. در این پژوهش، بهمنظور تحلیل مؤلفههای مفهومی لذتبری و سعادتنگری از جملات توصیفی- تبیینی متون اسلامی (قرآن و حدیث) از روش تحلیل محتوا و بهمنظور تبیین ساختار مفهومی لذتبری سعادتنگر از روش معناشناسی زبانی استفاده شد. بدین منظور، بهواسطه واژگان و مفاهیم جمعآوری شده در حوزه معنایی لذتبری و سعادتنگری، جملات توصیفی- تبیینی مرتبط با موضوع در متون اسلامی جستجو و انتخاب شدند. برای تعیین مؤلفههای مفهومی نیز عملیات مقولهبندی و مفهومسازی بر مضمونهای اصلی متون انتخابشده انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد ساختار مفهومی لذتبری سعادتنگر بر اساس متون اسلامی بر چهار مؤلفه اصلی شامل تجربه لذت (در قلمرو لذتهای مادی، روانشناختی و معنوی)، هشیاری در لذتبری، جهتگیری سعادتنگر در لذتبری و فرآیندهای دستیابی به سعادت مبتنی است.
https://journal.manaviyat.ir/article_81053_347ef4989a6774de34ae1b01ad103363.pdf
2019-02-20
127
161
لذتبری
سعادتنگری
معنویتگرایی
مدل مفهومی
فرآیندهای دستیابی
مهدی
عباسی
ym.abbasi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
رحیم
ناروئی نصرتی
rnarooei@yahoo.com
2
استادیارگروه روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران
AUTHOR
مسعود
جانبزرگی
psychjan@gmail.com
3
استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
AUTHOR
سیدکامران
قریشی
atty_ghoreishi@yahoo.com
4
دانشیار و مدیر گروه آمار، دانشگاه قم، قم، ایران
AUTHOR
قرآن کریم. 1380. ترجمه ناصر مکارم شیرازی، قم: مدرسه الامام علی بن ابیطالب علیهالسلام.
1
ابن سینا، حسین بن عبدالله. 1375. الاشارات و التنبیهات، الجزء الثالث فی علم ماقبل علم الطبیعة مع الشرح خواجه نصیرالدین طوسی. قم: نشر بلاغت.
2
ابن منظور، ابو الفضل. 1414. لسان العرب، تحقیق و تصحیح: احمد فارس صاحب الجوائب. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر.
3
ابنفارس، أحمد. 1404. معجم المقاییس اللغة، تحقیق و تصحیح: عبد السلام محمد هارون. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
4
اتکینسون، ریتال ال و همکاران. زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه محمد .نقی براهنی و همکاران. 1385. تهران: انتشارات رشد.
5
برقی، احمد بن محمد بن خالد. 1371. المحاسن. قم: دار الکتب الإسلامیة.
6
بریه، امیل. تاریخ فلسفه، ترجمه علی مراد داودی. 1374. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
7
پسندیده، عباس. 1386. درآمدی بر روششناسی فهم معارف روانشناختی از احادیث، علوم حدیث 46-45: 109-88.
8
تمیمی آمدی، عبد الواحد. 1366. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم. قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
9
الجرجانی، السید الشریف علی بن محمد. 1370. کتاب التعریفات. تهران: ناصر خسرو.
10
حرانی، ابن شعبه حسن بن علی. 1404. تحف العقول. تحقیق و تصحیح: علیاکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین.
11
حمیری، عبد الله بن جعفر. 1413. قرب الإسناد. تحقیق / تصحیح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام. قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
12
دیلمی، حسن بن محمد. 1408. أعلام الدین فی صفات المؤمنین. تحقیق / تصحیح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام. قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
13
دیلمی، حسن بن محمد. 1412. إرشاد القلوب إلی الصواب (للدیلمی). قم: الشریف الرضی.
14
الرازی، فخرالدین. .1415.. عین الحکمة. تحقیق: الدکتور الشیخ احمد حجازی احمد السقا. تهران: منشورات مؤسسه الصادق علیه السلام للطباعة و النشر.
15
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1412. مفردات ألفاظ القرآن. تحقیق: صفوان عدنان داوودی. بیروت: دار الشامیة.
16
الرضی، محمد بن حسین. 1414.. نهج البلاغة (للصبحی صالح). تحقیق / تصحیح: صبحی صالح. قم: هجرت.
17
سرمد، زهره، عباس بازرگان، و الهه حجازی. 1380. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
18
سهروردی، شهابالدین. 1373. مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح، تحشیه و مقدمه: سید حسین نصر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
19
شجاعی، محمدصادق، مسعود جانبزرگی، علی عسگری، سید محمد غرویراد، و عباس پسندیده. 1393. کاربرد نظریه حوزههای معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت در پایه منابع اسلامی. مطالعات اسلام و روانشناسی 15: 7-38.
20
شعیری، محمد بن محمد. بیتا. جامع الأخبار (للشعیری). نجف: مطبعة حیدریة.
21
شیرازی، صدرالدین محمد. 1981. الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دار احیاء التراث.
22
ـــــــــــــــــــــــ. 1360. الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة. تصحیح و تعلیق: سید جلالالدین آشتیانی. مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
23
ــــــــــــــــــــــ. 1364. تفسیر القرآن الکریم. تصحیح: محمد خواجوی. قم: بیدار.
24
الصدوق، محمد بن علی بن بابویه. 1362. الخصال، تحقیق/ تصحیح: علیاکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
25
ــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1376. الأمالی (للصدوق). تهران: کتابچی.
26
ــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1385. علل الشرائع. قم: کتابفروشی داوری.
27
ــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1403. معانی الأخبار. تحقیق/ تصحیح: علیاکبر غفاری. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
28
ــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1406. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال. قم: دارالشریف الرضی للنشر.
29
ــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1413. من لا یحضره الفقیه، تصحیح: علیاکبر غفاری. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
30
طباطبایی، سید محمدحسین. 1374. تفسیر المیزان. ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
31
ـــــــــــــــــــــــ. 1390. المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
32
ـــــــــــــــــــــــ. 1362. نهایة الحکمة. قم: مؤسسة الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
33
طباطبایی، سید محمدکاظم. 1393. منطق فهم حدیث. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
34
طبرسی، احمد بن علی. 1403. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی). تحقیق و تصحیح: محمد باقر خرسان. مشهد: نشر مرتضی.
35
طریحی، فخر الدین بن محمد. 1375. مجمع البحرین، تحقیق و تصحیح: احمد حسینی اشکوری. تهران: مرتضوی.
36
طوسی، محمد بن الحسن. 1414. الأمالی (للطوسی). تحقیق و تصحیح: مؤسسة البعثة. قم: دار الثقافة.
37
الطوسی، نصیرالدین. 1360. اخلاق ناصری. تصحیح و تنقیح: مجتبی مینوی و علیرضا حیدری. تهران: شرکت انتشارات خوارزمی.
38
الطوسی، نصیرالدین. 1375. شرح الاشارات و التنبیهات للمحقق الطوسی. قم: نشر البلاغة.
39
الفارابی، ابونصر محمد بن محمد. 1996. کتاب السیاسة المدنیة. مقدمه و شرح: دکتر علی بوملحم. بیروت: مکتبة الهلال.
40
ـــــــــــــــــــــــــــ. سعادت از نگاه فارابی: ترجمه دو کتاب «تحصیل السعادة» و «التنبیه علی سبیل السعادة». ترجمه علیاکبر جابری مقدم. 1384. قم: دارالهدی.
41
ــــــــــــــــــــــــ. 1405. فصوص الحکم، تحقیق: الشیخ محمدحسن آل یاسین. قم: بیدار.
42
فراهیدی، خلیل بن احمد. 1409. کتاب العین. قم: نشر هجرت.
43
فیومی، أحمد بن محمد. 1414 ق. المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. قم: مؤسسه دار الهجرة.
44
قرشی بنایی، علی اکبر. 1412. قاموس قرآن. قم: دارالکتب الاسلامیة.
45
قمی، علی بن ابراهیم. 1404. تفسیر القمی. تحقیق / تصحیح: طیب موسوی جزائری. قم: دارالکتاب.
46
کار، آلان. روانشناسی مثبت، علم شادمانی و نیرومندیهای انسان. ترجمه حسنپاشا شریفی و دیگران. 1385. تهران: سخن.
47
کراجکی، محمد بن علی. 1410. کنز الفوائد. تحقیق/ تصحیح: عبدالله نعمة. قم: دار الذخائر.
48
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق. 1407. الکافی، تحقیق و تصحیح: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی تهران: دارالکتب الاسلامیة.
49
گیررتس، دیرک. نظریههای معناشناسی واژگانی. ترجمه کورش صفوی. 1393. تهران: علمی.
50
مسعودی، عبدالهادی. 1389. «روش فهم حدیث»، در: مدرسان دانشکده علوم حدیث، دانش حدیث: پژوههای کاربردی در شناخت دانشهای حدیثی. قم: جمال. 155-209.
51
مصباح یزدی، محمدتقی. 1387. بهسوی خودسازی (مشکات: مجموعه آثار حضرت آیةالله مصباح). قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
52
ــــــــــــــــــــ. 1388 الف. اخلاق در قرآن 1 (مشکات: مجموعه آثار حضرت آیة الله مصباح). قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله.
53
ــــــــــــــــــــ. 1388 ب اخلاق در قرآن 2 (مشکات: مجموعه آثار حضرت آیة الله مصباح). قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله.
54
مصطفوی، حسن. 1368 ش. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
55
مطهری، مرتضی. 1377. مجموعه آثار شهید مطهری. تهران: صدرا.
56
مفید، محمد بن محمد. 1413. الإختصاص، تحقیق / تصحیح: علیاکبر غفاری و محمود محرمی زرندی. قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید.
57
مکارم شیرازی، ناصر. 1386. زندگی در پرتو اخلاق. قم: سرور.
58
مهدوی کنی، محمدسعید. 1386. دین و سبک زندگی. تهران: دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
59
نراقی، احمد بن محمدمهدی. 1378. معراج السعادة. قم: موسسه انتشارات هجرت.
60
هرگنهان، بی. آر. درآمدی بر تاریخ روانشناسی، ترجمه یحیی سیدمحمدی. 1389. تهران: ارسباران.
61
Babbie, E. 2011. The Basic of Social Research. USA: Wadsworth, Cengage Learning.
62
Bryant, F. B. and Veroff, J. 2007. Savoring: A New Model of Positive Experience. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
63
Csikszentmihalyi, M. 1990. Flow. The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper Collins.
64
Deci, E. L. & Ryan, R. M. 2008. Hedonia, Eudaimonia, and Well-Being: An Introduction. Journal of Happiness Studies 9: 1–11.
65
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E. and Smith, H. L. 1999. Subjective wellbeing: three decades of progress. Psychological Bulletin 125: 276–302.
66
Drisko, J. W., & Maschi, T. 2015. Content analysis. Pocket Guides to Social Work R.
67
Fredrickson, B. 2009. Positivity: Groundbreaking Research Reveals how to Embrace the Hidden Strength of Positive Emotions, Overcome Negativity, and Thrive. New York: Crown.
68
Hefferon, K. & Boniwell, I. 2011. Positive Psychology, Theory, Research and Application. London: Open University Press.
69
Huta, V., & Ryan, R. M. 2010. Pursuing pleasure or virtue: The differential and overlapping well-being benefits of hedonic and eudaimonic motives. Journal of Happiness Studies 11(6): 735-762.
70
Huta, V. & Waterman, A. S. 2013. Eudaimonia and Its Distinction From Hedonia: Developing a Classification and Terminology for Understanding Conceptual and Operational Definitions. Journal of Hppiness Studies, Accepted November 11 2013.
71
Prochaska, J. O., DiClemente, C. C. & Norcross, J. C. 1992. In Search of How People Change: Applications to Addictive Behaviors. American Psychologist vol. (47)9: 1102-1114.
72
Ryan, R. M., Huta, V., & Deci, E. L. 2008. Living well: A self-determination theory perspective on eudaimonia. Journal of Happiness Studies 9: 139-170.
73
Ryff, C.D., & Singer, B.H. 2008. Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies 9: 13-39.
74
Ryff, C. D. 1989. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology 57: 1069-1081.
75
Seligman, M. & Csikszentmihalyi, M. 2000 Positive psychology, an introduction. American Psychologist 55(1): 5-14.
76
Seligman, M. 2002. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize your Potential for Lasting Fulfilling. New York: Free Press.
77
Seligman, M. E. 2011. Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
78
VandenBos, G. R. (Editor in Chief). 2015. APA Dictionary of Psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
79
Vittersø, J. 2004. Subjective well-being versus self-actualization: Using the flow-simplex to promote a conceptual, clarification of subjective quality of life. Social Indicators Research 65: 299-331.
80
Vittersø, J. 2016. The Most Important Idea in the World: An Introduction. In Vittersø, J. (Ed.), Handbook of Eudemonic Well-Being (pp. 1-26). Tromsø: Springer.
81
Waterman, A.S. 1984. The psychology of individualism. New York, NY: Praeger.
82
Waterman, A.S. 1993. Two conceptions of happiness: Contrasts of personal expressiveness (eudaimonia) and hedonic enjoyment. Journal of Personality and Social Psychology 64: 678-691.
83